Herkes gibi onlar da rotayı yurt dışına çevirdi. Riski dağıtmak, evdeki sıkıntılardan korunmak ve daha büyük pazarlara erişmek için sınır ötesinde var olmak şart. Üstelik iyi ve kolay yatırım almanın yolu da artık buradan geçiyor. İşte bu nedenlerle Insider, KolayİK, Mutlubiev, V-Count, Foriba gibi pek çok start up, önümüzdeki 5 yılda daha çok ülkeye giriş yapacak. Pek çoğunun hedefinde ise gelirlerin yüzde 90’ını yurt dışından elde etmek var.
Elçin Cirik [email protected]
Gerçek şu ki riski dağıtmak isteyen iş dünyası, yönünü sınır ötesine çevirdi. Bu trend start up’lar için de geçerli. Neredeyse her start up yurt dışına açılmanın yolunu arıyor. Bunu başaranlar ise kapsama alanlarını daha da genişletmek, bulundukları pazarlarda daha etkili olmak için mücadele ediyor. Yapay zeka girişimi Tarentum bu örneklerden biri. Türkiye’nin yanında ABD ve Almanya’da da faaliyet gösteren girişimin COO’su Bora Tokyay, “İlk etapta yurt dışındaki mevcut referanslarımız ve pazarlama aktivitelerimiz aracılığıyla yeni işler almayı planlıyoruz. Ardından ofis açma, yerel ekip kurma gibi adımlar gelecek” diyor.
Gelirlerinin yüzde 10’u yurt dışından gelen Tarentum, 5 yılda bu oranı yüzde 70’e çıkarmayı planlıyor. Tokyay, “Büyümede ilk olarak aklımızda ABD, İngiltere, Hollanda, Almanya var. Bugüne kadar 4 milyon TL yatırım aldık. 2020’de yurt dışına açılımı hızlandırmayı ve ürünle daha hızlı yayılabilmeyi finanse etmeyi ve yeni bir yatırım turuna çıkmayı planlıyoruz” diye hedeflerini anlatıyor. Tabii sadece Tarentum değil, start up ekosisteminde birçok girişim yurt dışında önemli bir atılım içinde. Hedeflerinde ise gelirlerinin önemli bir kısmını sınır ötesinden sağlamak var. İşte Türkiye’nin global start up olma yolunda ciddi adım atan girişimleri ve onların yeni hedefleri…
AŞAMALI BÜYÜME PLANI
Perakende şirketlerine resimlerden otomatik ürün tanıma hizmeti veren Vispera Bilgi Teknolojileri, 17 ülkede faaliyet gösteriyor. Vispera Kurucusu ve CEO’su Aytül Erçil, “Hedefimiz tüm coğrafyalardaki perakende şirketlerine hizmet vermek. Öncelikli olarak çevre ülkelerden başlayarak aşamalı tüm dünyada satış ağı kurmak istiyoruz” diyor ve kısa dönem için planlarını şöyle özetliyor: “Şu an gelirimizin yüzde 31’i yurt dışından… Hedefimiz bu oranın yüzde 80-90’a çıkması. İstanbul dışında Hindistan’da bir ofisimiz var, diğer ülkeleri Türkiye’den yönetiyoruz. Yakın gelecekte Orta Doğu ve sonrasında Avrupa ve Amerika’da ofis açmayı hedefliyoruz. 5 yılda en az 30 ülkede faaliyet göstereceğimizi düşünüyoruz.”
Personel yönetim yazılımı Kolay İK, bu yılın ikinci yarısında hızlanan bir ivmeyle yurt dışına açılıyor. Malezya, Rusya, İspanya, İngiltere ve Azerbaycan’ın da olduğu 16 ayrı ülkede kullanılan Kolay İK’nın İngiltere ve Yunanistan’da operasyonları da bulunuyor. Kolay İK Kurucu Ortağı Efecan Erdur, “TL’deki dalgalanmayı göz önünde bulundurursak her ne kadar ciromuz içinde belli bir oranı yurt dışı gelirleri oluştursa da asıl amacımız 2020 sonuna kadar toplam ciromuzun en az yüzde 30’unun yurt dışından gelmesi. 5 yıl sonunda bu oran için global cironun Türkiye’nin kaç katı olduğundan bahsedeceğiz” diyor. Kolay İK, 2020 yılı sonuna kadar Yunanistan’da liderliği ele geçirmek ve ardından bu modeli farklı ülkelerde uygulamak istiyor.
YATIRIM ALMADA HIZLILAR
Yurt dışına açılan girişimler yatırım alma konusunda avantajlı bir konum elde ediyor. Almanya, İtalya, Fransa, İspanya, Hollanda, BAE, Amerika ve Türkiye olmak üzere 8 ülkede faaliyet gösteren akıllı kumaş girişimi Thread Motion CEO’su Kadir Demircioğlu da bu noktaya dikkat çekiyor. Yurt dışında olmanın avantajını nasıl yaşadıklarını şöyle paylaşıyor: “Gelirlerin birden fazla ülkeden gelmesi, riskin minimize edilmesi anlamına geliyor. Son yatırım turunu 60 milyon TL üzerinde değerlemeyle tamamladık. 2020’nin ilk çeyreğinde bir tur hedefimiz var.”
“Mobil uygulama ekonomisinin sınırları yok, sınırların kalkmasında bizim de katkımız olduğuna inanıyoruz” diyen App Samurai kurucusu ve CEO’su Emre Fadıllıoğlu, Türkiye dahil 5 ülkede ekip arkadaşları ve 52 ülkede müşterileri olduğunu belirtiyor. Fadıllıoğlu global olmanın getirdiği artıları şöyle aktarıyor: “En güçlü olduğumuz pazarlar ABD, İngiltere ve Türkiye. Avrupa’nın diğer ülkeleri ve Asya kıtası ülkelerinde güçlenmeyi hedefliyoruz. Gelirlerimizin yüzde 75’i yurt dışındaki müşterilerimizden, 5 yılda bu oranı yüzde 90’ın üzerine çekeriz. Erken ve geç aşama bir çok global yatırım fonu tarafından takip ediliyoruz. Yurt dışı varlığımız olmasaydı bu mümkün olmazdı.”
Mutlubiev ve Cleanzy ile Türkiye, İtalya, İspanya ve İngiltere’de hizmet veren girişimin kurucusu ve CEO’su Tayga Baltacıoğlu, yatırımcıların birçoğunun globalde ayağı olan şirketlere yatırım yapmak istediklerini dile getiriyor. “Yurt dışında hızla büyümemiz Türk ve global yatırımcıların ilgisini çekiyor” diyen Fadıllıoğlu, şu ana kadar 4,5 milyon dolar yatırım aldıklarını da aktarıyor.
ODAKTAKİ ÜLKELER
Globalleşme yolundaki Türk girişimcilerin yayılma hedefleri de iddialı. “Geçtiğimiz yıl HomeRun markasını kurarak yurt dışına açıldık. İngiltere, Mısır, Romanya ve Suudi Arabistan olmak üzere 4 ülkede hizmet veriyoruz” diyen Armut’un kurucu ortağı Erol Değim, kısa sürede Romanya, Mısır ve Suudi Arabistan’da liderliğe yerleştiklerini söylüyor.
Değim, 2020 yılında 3 yeni Avrupa ülkesinde daha faaliyete geçeceklerini ve Avrupa ile Orta Doğu’da sektörün lideri olmayı amaçladıklarını belirtiyor. Değim, “Yeni ülkelerle 2019’da yüzde 70 gelir büyümesi elde ettik. Her geçen yıl gelirimizin daha büyük bir kısmı yurt dışı pazarlardan gelecek. Şu anda bir yatırım arayışımız yok, ileriki dönemlerde tabii ki değerlendirdiğimiz durumlar olabilir” şeklinde konuşuyor.
Bugün gelirlerinin yüzde 50’sini yurt dışından elde eden Biolive’in odağında da yeni ülkeler var. 10 ülkede birçok şirketle iş birliği, satış ortaklığı ve proje ortaklığı yapan Biolive’ın kurucu ortağı Duygu Yılmaz, “Amerika, İngiltere, Romanya, İtalya, İspanya, Fransa, Almanya, Hollanda, İsviçre, Kanada odak ülkelerimiz. Önümüzdeki 5 yılda hem Avrupa hem Amerika’da satış ofisi ve üretim tesisi kurma planımız mevcut” diyor. Bu planla girişim, gelirlerinin yüzde 80’ini Türkiye dışından kazanmayı da hedefliyor. Menü ve sipariş yönetimi uygulaması FineDine’ın 54 ülkede müşterisi var. Finedine Kurucu Ortağı Duygu Kılıç, 5 yılda Dubai ile başlayarak satışlarının yüksek olduğu ülkelerde ofisler açacaklarını açıklıyor. Kılıç’ın globalleşme planında Körfez ülkeleri başta olmak üzere Uzak Doğu ülkeleri, İngiltere ve ABD öne çıkıyor. 2020’de alınacak seri A yatırım lokal ofisler açmak için kullanılacak.
5 YILDA NELER YAPILACAK?
Globalleşme yolundaki Türk start up’ları, 5 yıllık iş planlarıyla ilerliyor. Yapay zeka temelli kahve falı uygulaması Falaaddin, Türkler’in yoğun olarak yaşadığı Avrupa ülkeleri, Azerbaycan ve Arapça versiyonuyla Orta Doğu ülkelerinde kullanılıyor. “Ayrıca İngilizce versiyonumuzla Amerika’da faaliyet gösteriyoruz” diyen girişimin kurucusu Sertaç Taşdelen, uzun vadeli büyüme planlarını şöyle anlatıyor: “Gelirlerimizin yarısı yurt dışı pazarlardan geliyor. 5 yılda yüzde 90’a yakını Türkiye dışından gelecek. Kısa vadeli hedefimizde Amerika’daki bilinirliğimizi artırmak ve Latin Amerika pazarına girmek var.” Userguiding’in de 21 ülkeden aktif ödeme yapan müşterisi bulunuyor. Girişimin kurucu ortağı Osman Koç, “5 yıl içinde ABD, Avrupa, İsrail ve Singapur başta olmak üzere 10 farklı ülkede ofis açmayı planlıyoruz. Şu an gelirlerimizin yüzde 85’ini yurt dışından elde ediyoruz. Bu oranın 5 yıl sonra yüzde 90’lar seviyesinde olacağını tahmin ediyoruz” diyor. Üç boyutlu görselleştirme yazılımı Nubigon’un ABD’de iki satış ve pazarlama ofisi ile Avusturya’da Ar-Ge ofisi mevcut. “Bu kurumsal yapıyla son bir yılda yazılımımızı 38 ülkeden kullanıcıya ulaştırmayı başardık” diyen Nubigon COO’su Berk M. Azizoğlu, “Gelirlerimizin yüzde 92’sini Türkiye dışından elde ettik. İlk aşamada ABD ve Avrupa piyasalarına odaklanıyoruz. İtalya’nın önde gelen lazer tarayıcı distributörüyle iş birliği başlattık. Benzer iş birliklerini Doğu Asya piyasalarında müzakere ediyoruz” diye konuşuyor.
YOL HARİTALARI NET
Yurt dışında yolunu kaybetmeden büyümenin sırrı, büyüme planlarını yaparken yol haritasını da net olarak ortaya koymaktan geçiyor. Globalleşme yolculuğu yapan birçok start up da 5 yıllık planlar için yol haritasını belirlemiş durumda. ABD ve Türkiye’de faaliyet gösteren Logiwa.com’un CEO’su Erhan Musaoğlu, “5 yılda globalde 3 kıtada satış yapmayı planlıyor ve gelirlerimizin yüzde 95’inin dışarıdan gelmesini hedefliyoruz” diyor. Musaoğlu, bir sonraki adımlarını da “Önümüzde Asya, Latin Amerika ve Avrupa ülkeleri var. 4 milyon dolar yatırım aldık, 1 yıl içinde Seri A yatırım alma planımız var” şeklinde aktarıyor. 10 farklı ülkeye hizmet veren bulut yedekleme ve dijital arşivleme odaklı veri bankası BulutBroker’ın kurucu ortağı Orçun Özalp, “Hizmet aldığımız veri merkezi operatörümüz Equinix’in lanse edeceği Cloud Exchange platformuyla Orta Doğu ve Avrupa’da iki merkeze daha yatırım yapmayı planlıyoruz. Önümüzdeki 5 yıl bu yatırımları bölgede 5 farklı ülkede veri merkezini yaygınlaştırmakla geçecek” diyor.
Hollanda, Almanya ve İngiltere’de faaliyet gösteren Episomebiotech’in CEO’su Murat Bahadır Kılıç, uzun vade globalde yayılma planlarını şöyle paylaşıyor: “Orta Doğu ve Güneydoğu Asya’da distribütörlük anlaşmaları yapıyoruz. Kuzey Amerika’da irtibat ofisi açmayı planlıyoruz. 2019’da gelirimizin yüzde 90’ı yurt dışından. Yakın dönemde İsveç, Finlandiya, Endonezya, Fransa, Polonya, Macaristan ve Amerika’ya girmeyi hedefliyoruz.”
“Bugün yüzde 10 olan yurt dışı gelirlerimizin, 5 yılda yüzde 75’e çıkmasını hedefliyoruz” diyen Entekno Industrial’ın kurucusu Prof. Dr. Ender Suvacı, global planları için şöyle konuşuyor: “Sırada Avrupa geneli, ABD, Avustralya, Kore ve Japonya var. Seri A yatırım almak istiyoruz. Bu yatırımı satış pazarlama faaliyetlerimiz ile yurt dışında ofis kurmak için kullanacağız.”
DEMİRHAN BÜYÜKÖZCÜ
V-COUNT CEO’SU
“YATIRIMCININ İLGİSİNİ ÇEKİYOR”
BÜYÜK HEDEF İnsan sayma sistemleri geliştiriyoruz. 10 ülkede ofisimiz var. En son Kuala Lumpur ve Brüksel’de ofis açtık. Halihazırda ortak networkumuz sayesinde 100 ülkede faaliyet gösteriyoruz. Şili, Vietnam, Tayvan, Kore, Endonezya, Çin, Kamboçya ve Tayland radarımızdaki ülkeler. Bir ülkede ciddi referanslı projeleri ortaklarımızla bitirmişsek pazara daha hızlı girebiliyoruz. 5 yıl içinde 25 ülkede kendi ofisimiz olmasını hedefliyoruz.
PAYI ARTIYOR Bugüne kadar 3,5 milyon dolar yatırım aldık. Yurt dışında büyümemiz yatırımcıların ilgisini çekiyor. Mevcut konjonktürde yurt dışından geliri olmayan firmaların, yatırım almaları gerçekten çok zor. Son çeyrekte bizim yeni satışlarımızın yüzde 70’i yurt dışından geliyor. Toplam ciro içinde de yüzde 55’i yurt dışı geliri oluyor. Bu pay sürekli olarak artıyor. 5 yıl içinde yurt dışının payını yüzde 90-95’e çıkarmayı hedefliyoruz.
HANDE ÇİLİNGİR
INSIDER KURUCU ORTAĞI
“DEĞERLEMEMİZ 6 KATINA ÇIKTI”
YENİ KEŞİFLER Globalleşmede en önemli adımımız hızlı yazılım, hızlı gelişim ve yeni ürün geliştirirken bir yandan da sektörde yeni keşiflere imza atmak. Bugün 24 ülkede ofisimiz var. Bu ülke ve bölgelerde 600’den fazla partnerimize hizmet sağlıyoruz.
ROTA NERESİ? Global şirketlerin, globalleşme yolunda attıkları adımlar yatırım almak için gerekli donanıma sahip olmalarını sağlıyor. Biz gelirimizin yüzde 92’sini yurt dışından elde ediyoruz. Yakın zaman için Amerika ve Brezilya’ya açılmayı hedefliyoruz. Bugüne kadar tohum yatırım, melek yatırımcılar ve Sequoia ile ilerleyen sürecimizde toplam yatırım 14 milyon doları buldu. Değerlememizin son 2 yılda 6 katına çıktığını söyleyebilirim.
Aytül Erçil, “Vispera’nın şu an gelirlerinin yüzde 31’i yurt dışından… Hedefimiz, bu oranın yüzde 80-90’a çıkması. Yakın gelecekte Orta Doğu ve sonrasında Avrupa ve Amerika’da ofis açmayı planlıyoruz” diyor.
KORAY GÜLTEKİN BAHAR
FORIBA CEO’SU
“YÜZDE 20’DEN YÜZDE 75’E ÇIKARIZ”
“10 ÜLKEDE VARIZ” Foriba olarak bugün İtalya, İspanya, İngiltere, Polonya, Macaristan ve Litvanya başta olmak üzere 10 ülkede hizmet veriyoruz. Faaliyetlerimiz Sovos birleşmesinden sonra Latin Amerika, Kuzey Amerika ve Batı Avrupa’ya genişleyecek. Önümüzdeki 5 yılda dünya üzerindeki kağıt faturaların yüzde 75’inin elektronik olması bekleniyor. Bu bağlamda yeni ortağımız Sovos’un 60 ülkede sağladığı altyapılarla elektronik vergi teknolojisi ihtiyacı olan tüm pazarlarda çözüm sunmayı planlıyoruz.
NELER YAPILACAK? Bugün itibarıyla gelirlerimizin yüzde 20’sini yurt dışından elde ediyoruz. 5 yıl sonra bu rakamın yüzde 75’e ulaşacağını düşünüyoruz. Tüm yatırım ve planlarımızı buna göre yapıyoruz. Odaklandığımız bölgeler, Hindistan, Yunanistan ve Asya Pasifik. 2014’te 4 milyon dolarlık ilk yatırımımızı Revo Capital’den aldık. Şubat 2018’de dünyanın özel sektöre odaklı en büyük kalkınma kuruluşu IFC liderliğiyle Revo Capital ve Endeavor Catalyst’ten 6 milyon dolar yatırım aldık. 1 Ağustos itibarıyla bünyesine katıldığımız Sovos ile yeni bir dış finansman ihtiyacı duymadan büyümeye devam edeceğiz.
Osman Koç, “Userguiding, 5 yıl içinde ABD, Avrupa, İsrail ve Singapur başta olmak üzere 10 farklı ülkede ofis açmayı planlıyor. Şu an gelirlerimizin yüzde 85’ini yurt dışından elde ediyoruz” diyor.
0 yorum