Startups.watch’un analizine göre 165 milyon dolarlık exit gerçekleştiren İyzico yatırımcılarından 5 turda 28 milyon dolar yatırım aldı. İyzico yatırımcıları ortalama 4,2 kat fazlasını alarak kârlı bir şekilde yatırımdan çıktı.
Özlem Aydın Ayvacı [email protected]
15 milyon dolarlık Paraşüt exit’i ise yatırımcılarına ortalama 1,6 çarpanla çıkış sağladı. Insider’da Galata Business Angels yatırımcıları, dolar bazında 30 kat, TL bazında ise 96 kat çarpanla Türkiye’de şimdiye kadar gerçekleşen en büyük melek yatırımcı çıkışı yaşamış oldu.
Insider, Türkiye’de yatırımcısına en çok kazandıran girişimlerden biri. Başarılı performansıyla dikkat çeken girişim, ilk melek yatırımını Galata Business Angels’tan 250 bin dolar olarak aldı. Daha sonra Aslanoba Capital’dan 700 bin dolar; Wamda Capital ve 212 Capital ve Öncü Venture Capital’den 2,2 milyon dolar daha yatırım aldı. Geçen yıl Mart ayında ise Sequoia Capital önderliğinde gerçekleşen turda, 11 milyon dolarlık Seri B yatırım turu girişime geldi. İşte bu yatırımla Galata Business Angels yatırımcıları, dolar bazında 30 kat, TL bazında ise 96 kat çarpanla Türkiye’de şimdiye kadar gerçekleşen en büyük melek yatırımcı çıkışı yaşamış oldu. Geçen yıl da Türkiye önemli exit’lere sahne oldu. 2019’un başından itibaren 4 Türk start up’ı OpsGenie 295 milyon dolar, Foriba 75 milyon dolar, Paraşüt 15 milyon dolar ve İyzico 165 milyon dolarlık exit’le önemli bir başarı hikayesine imza attı, yatırımcılarına kazandırdı.
Startups.watch’un analizine göre 165 milyon dolarlık exit gerçekleştiren İyzico yatırımcılarından 5 turda 28 milyon dolar yatırım aldı. İyzico yatırımcıları, yatırımlarının ortalama 4,2 katı fazlasını alarak oldukça kârlı bir çıkış yaşadı. Paraşüt, 5 yatırım turunda yatırımcılarından 4,5 milyon dolar topladı ve yatırımcılarına ortalama 1,6 çarpanla çıkış sağladı.
FORIBA NE KAZANDIRDI?
Geçtiğimiz aylarda e-dönüşüm şirketi Foriba, global vergi yazılım sağlayıcısı Sovos tarafından 75 milyon dolara satın alındı. 2019’un en önemli exit’lerinden birine imza atan girişim, yatırımcılarına da çok kazandıran start up’lardan biri oldu. Yatırımcılarına yaklaşık 2 kat çarpanla kazandırdı. Peki, bu başarı nasıl geldi? Foriba, SAP danışmanlığı alanında hizmet vermek üzere 1999’da kuruldu. 2010’dan beri şirketlerin finans ve muhasebe süreçlerinin dijital ortama taşınasını sağlayan e-dönüşüm çözümleri sunuyor. Şirket, ilk yatırımını 2014’te Revo Capital’den 4 milyon dolar olarak aldı. Seri B yatırımındaysa liderliğini IFC’nin yaptığı ve Revo Capital ile Endeavor Catalyst’in katıldığı turda 5 milyon dolar aldı.
Foriba, ilk yatırım aldığı 2014’ten bugüne bileşik olarak yıllık yüzde 40’lık bir büyüme gerçekleştirdi. 2018’de bir önceki yıla göre cirolarının TL bazında 2,5 kat arttığını söyleyen Foriba CEO’su Koray Gültekin Bahar, “2019’da ise 2018 ciromuzu ikiye katlamayı planlıyoruz. 2019’un ilk 6 ayında geçen yılın aynı dönemine kıyasla ciromuzu iki kat artırdık” diyor. Bahar, hedeflerini şöyle açıklıyor: “2019 için en önemli hedefimiz, gelirimizin yüzde 50’sini yurt dışından elde etmek. Başta Avrupa olmak üzere Latin Amerika ve Asya Pasifik bölgelerinde yeni müşteriler edinmek için çaba sarf ediyoruz. 2020’de 25 milyon dolar ciroya ulaşmayı planlıyoruz.”
REKOR BÜYÜME
Apsiyon, konut sektöründe site yöneticilerinin dijital asistanı olarak çalışan çok başarılı bir start up. Bu proje üzerine 2010’da çalışılmaya başlandı ve 2012’de alınan ilk melek yatırımla Apsiyon hayata geçirildi. Hızlı büyümeyle geçen 4 yılın ardından 2016’da Apsiyon ikinci yatırımını aldı.
Bugüne kadar üç yatırım aldıklarını söyleyen Apsiyon Kurucu Ortağı ve CEO’su Kudret Türk, “Şirketin kurulduğu gün Tarık Buğra Yıldırım’dan 1 milyon TL yatırım aldık. 2016 yılında ilk büyük yatırım gerçekleşti. Üçüncü yatırım turumuzu ise hızlı bir ölçeklenme sürecine girdiğimiz 2017 sonunda tamamladık. Earlybird Venture Capital’dan ikinci ve üçüncü tur yatırımlarda ayrı ayrı 7,5 milyon TL olmak üzere toplam 15 milyon TL yatırım almış olduk” diyor.
Apsiyon, bu yatırımlarla beraber çok hızlı bir büyüme sürecine girerek yatırımcılarının ve kurucularının yüzünü güldürdü. Kudret Türk, “2012-2018’de 400 kattan fazla büyüdük. Yüzdesel olarak yüzde 40 binden fazla. Halen her yıl yüzde 100 civarında büyümeye devam ediyoruz. Hatta yakın dönemde Türkiye’nin en hızlı büyüyen şirketleri listesinde yer aldık” diye anlatıyor.
5 TUR YATIRIM ALDI
Garaj Sepeti, otomotiv sektöründe dijital dönüşümün öncüsü olmayı hedefleyen SaaS tabanlı pazaryeri çözümleri sunan bir teknoloji şirketi. Ocak 2017’de kurulan şirket, bugüne kadar 5 tur yatırım aldı. Bu yatırımların ilki tohum öncesi, ikincisi tohum, sonraki 3’üncüsü Seri A aşamalarında gerçekleşti. Garajsepeti Kurucu Ortağı ve CEO’su Mehmet Çelikol, “Değerlememiz 6 milyon TL ile başladı. Bugün baktığımızda 2 yılda 10 kattan fazla değerleme artışı sağladık” diyor. Garaj Sepeti, ilk yatırımını Melih Ödemiş’ten, sonraki yatırımını ise Galata Business Angels’tan aldı. Son yatırımı bugünlerde tamamladıklarını anlatan Çelikol, şunları söylüyor: “B2B’de Garaj Sepeti Oto Galeri çözümünü kullanan iş yeri sayısı 7 bini aştı, tamir-kuaför gibi hizmet sağlayıcı noktası sayısıysa bin 600’ü geçti. Tasit.com, Araba.com ve mobil uygulamalarımızla 4 milyon üyeye ve yaklaşık aylık 5 milyon ziyaretçiye ulaştık. B2B kanalda üzerimizden ayda 2 milyon TL’lik işlem yapılırken, B2C kanallarımızda 5 milyon TL’lik işlem yapılıyor ve bu rakamlar sürekli artıyor.” Garaj Sepeti 2019’u 100 milyon TL işlem hacmiyle tamamlamayı hedefliyor. Çelikol, “Aylık ziyaretçi sayımızı 10 milyona ulaştırmak istiyoruz. Orta vadede yurt dışı açılımı yaparak bölgedeki bazı ülkelerde var olmak istiyoruz” diyor.
YAYILMA HAREKATI
Moneymo, 2016’da kuruldu. 10 ay sonra ilk yatırımını aldı. Moneymo CEO’su Barış Yüceses, sadece çekirdek yatırımı aldıklarını söylüyor ve “İlk yatırımı 7 yıl sonraki hedef değerleme üzerinden net bugünkü değere dönerek yüzde 23’e karşılık 2 milyon TL olarak aldık. Buna göre de şirket değerlemesi 8,6 milyon TL oldu” diyor. Füsun Doruk, Ferda Aykut, Yalçın Baran, Cihan Kırımlı ve Barış Bayoğlu’nun Moneymo’nun yatırımcıları olduğunu belirten Yüceses, Haziran 2019’da aynı yatırımcılardan ek olarak 600 bin TL daha yatırımı aynı değerleme üzerinden aldıklarını ifade ediyor.
Yüceses, hedeflerinden şöyle bahsediyor: “Tahmini 110 bin kullanıcıya erişmeyi hedefliyoruz. Amacımız, Türkiye ve yurt dışında da B2B2C üzerinde yayılmak olduğundan bu taraflarda iş birliklerine devam ediyoruz.”
SINIR ÖTESİ ARAYIŞ
Proente, çok yeni ve başarılı bir start up. Şirketin kurucuları Erçin Temel ve Deniz Akbaş, bu zamana kadar melek yatırım aldıklarını ve şu anda bir tohum yatırım turunu kapatmak üzere olduklarını söylüyor. Proente, ilk yatırımını melek yatırımcı Gamze Şart’tan 1 milyon dolar değerlemeyle 100 bin dolar olarak aldı. Önümüzdeki günlerde en az 6 milyon değerlemeyle yeni yatırım almayı beklediklerini açıklayan ortaklar, 2019’da 2018’e göre ciroda yüzde 1.000 oranını geçeceklerini söylüyor. Akbaş, şöyle devam ediyor: “2019’un ilk 4 ayında 2018’in yüzde 150’sindeydik ve müthiş bir büyüme yakalamış durumdayız. Her ay gelen yeni müşteri adetleri, kapattığımız proje sayıları katlanarak artıyor. Yatırım alma sebebimizse bir sonraki hedefimiz olan dünyadaki her fabrikaya ulaşarak üretim sektörünü değiştiren şirket olma hedefimize ulaşmak.”
Scoutium, hedefi global olan ve hızlı büyüyen bir start up. Scoutium Kurucu Ortağı ve CEO’su Efe Aydın, 2017 sonunda kurdukları şirketlerinin ilk yatırımlarını Ekim 2018’de 1,5 milyon dolar değerlemeyle İTÜ Teknokent’ten aldıklarını söylüyor. Şirket hemen ardından ikinci yatırımını ise 7,5 milyon değerlemeyle Nokta Holding’den aldı. Şu anda yeni bir yatırım turunda olduklarını ifade eden Aydın, başarılı iş sonuçlarını ve hedeflerini şöyle anlatıyor: “Kullanıcı sayımız yüzde 580, veri tabanımız yüzde 1.800 büyüdü. Turu kapattıktan sonra globale açılmayı ve hem Türkiye’de hem globalde hızlı bir şekilde büyümek istiyoruz.”
HIZLI BAŞLADILAR
Smart Pulse Teknoloji, Mayıs 2018’de kuruldu. Haziran ayında da ilk yatırım turunu tamamladı. Melek yatırımcı Deniz Türkkan’dan alınan 4,5 milyon TL’lik yatırımla şirket değerinin oldukça iyi bir noktadan başladığını söyleyen Smart Pulse Yönetim Kurulu Üyesi Mustafa Kerem Topuz, hedeflerini şöyle anlatıyor: “Yatırımın üzerinden geçen 12 aylık sürede 1 milyon TL’ye yakın bir kümülatif ciroya ulaştık. Türkiye’de elektrikteki üretim kurulu gücünün yüzde 10’unu sistemimizde izliyoruz ve bunu da belirli bir program dahilinde otomasyona geçiriyoruz. Ülke sınırları içindeki her 10 rüzgar santralinin 4’ü algoritmik ticaret otomasyon sistemimizi kullanıyor. Sonbahardan önce ilk Avrupa satışımızı yapmayı planlıyoruz. Hedefimiz, Avrupa’nın bulut tabanlı enerji ticareti platformu olmak.”
Manibux da ses getiren start up’lardan biri. Şirket, 2016 Nisan ayında kuruldu. Temmuz 2017’de 2 milyon dolar ön değerlemeyle Mustafa Sandal, Barış Cönger, Ayla Cönger, Burak Günsev ve Ayberk Kutay’dan 150 bin dolarlık melek yatırımı aldı. Manibux Kurucusu Canan Akmanoğlu Bayrak, şu an yaptıkları iş ortaklıkları ve anlaşmalarla bu değerlemenin çok daha üzerine çıktıklarını belirtiyor. Artık Seri A yatırım arayışı için birkaç VC ile görüşmeler yaptıklarını söylüyor ve “500 bin dolar yatırım alacağız. Son 6 ayda kullanıcı sayımız 5 kat, harçlık yükleme hacmimiz 10 kat ve son kullanıcı gelirlerimizse 15 kart arttı. Şu an yoğun yatırım görüşmelerimiz devam ediyor. Yurt dışı planlamalarımız tamamlandı ve yurt dışı ürün çalışmalarımızı hızlandıracağız” diyor.
23 KAT BÜYÜDÜ
Türkiye’nin ilk bulut tabanlı personel yönetim yazılımı Kolay İK, Temmuz 2014’te kuruldu. Kolay İK, Haziran 2015’te 2 milyon TL değerlemeyle ilk yatırımını aldı. Şimdiye kadar tohum, melek ve iki defa VC olmak üzere 4 tur yatırım aldıklarını söyleyen Kolay İK Kurucu Ortağı Çağlar Yalı, şöyle anlatıyor: “200 bin liralık ilk yatırım Galata Business Angels’dan Melih Ödemiş liderliğinde yapıldı. 2016’de ise 6 milyon TL değerleme üzerinden 452 bin dolarlık ikinci tur yatırımımızı aldık. 2017’de ise Almanya merkezli Monkfish Equity öncülüğünde 1 milyon dolarlık üçüncü tur yatırımı aldık. Son olarak Haziran 2019’da dördüncü yatırım turunda 1,3 milyon dolar yatırım aldık. Bu tura, İş Bankası iştiraki Maxis Yenilikçi Girişim Sermayesi Yatırım Fonu 500 bin dolar ile katıldı. Geriye kalan 800 bin dolarlık yatırım ise mevcut yatırımcılardan geldi.” Kolay İK’nın ilk tohum yatırımının ardından 4 yıl geçti ve şirketin iş hacmi 23 kat büyüdü. Bugün her ay sisteme bin 500 yeni şirket kayıt oluyor.
İKİ START UP NE KADAR DEĞERLENDİ?
Reztoran, 2015’te kurulduktan 2 yıl sonra ilk yatırımını aldı. O zamandan bu yana da üye restoran sayısını bin 500’in üzerine çıkardı. Reztoran Kurucu Ortağı Irmak Dönmez, toplamda 1,2 milyon dolar civarında 3 tur yatırım aldıklarını söylüyor. 2016 ve 2017’de iki turda toplam 900 bin dolarlık, 2018’de ise 350 bin dolarlık yatırım aldıklarına dikkat çeken Dönmez, yatırımcılarını ise şöyle açıklıyor:
“İlk yatırımımızı 2016’da Arzuhan Doğan Yalçındağ, Fırat İşbecer, Kaan Karamancı, Tunç Yalgın, AB Yatırım Fonu yöneticilerinden Çağlar Şahinbeyoğlu ve MidEuropa Yatırım Fonu partnerlerinden Kerim Türkmen’den aldık.”
Reztoran, ilk yatırım aldığında aylık 6 bin kişi bandında rezervasyon alırken şimdilerde aylık 35 bin kişilik rezervasyon alıyor. Bu rakam, her ay büyümeye devam ediyor. Dönmez, hızlı büyümelerinin ardından hayallerini ise şöyle anlatıyor: “Hayalimiz, kullanıcıların yeme-içme denildiğinde aklına gelen ilk platform olmak ve restoranların da masalarının doluluklarının yönetebilmeleri ve müşterilerini tanımalarını geliştirmelerine destek olabilmek. Son 5 yıl içinde restoranlara 988 bin kişi oturtarak bu konuya bir çözüm getirdiğimize inanıyoruz.”
Fazla Gıda da kısa sürede çok hızlı değerlenen şirketler arasında. Fazla Gıda Kurucu Ortağı ve CEO’su Olcay Silahlı, 2016 sonunda şirketi kurduklarını ve 1 ay sonra ilk yatırımlarını 500 Startups’tan 50 bin dolar olarak aldıklarını belirtiyor. Şirket yine 500 Startups’tan 10 bin dolar ek yatırımı 2,1 milyon dolar değerlemeyle aldı. Fazla Gıda, son yatırımını 2019’un ilk çeyreğinde 8 milyon Euro değerleme üzerinden Seri A yatırımı öncesi 240 bin Euro olarak aldı. Silahlı, bu süreçte nasıl büyüdüklerini şöyle anlatıyor: “2017’de 122 bin TL, 2018’de 790 bin TL ciro elde ettik. 2019 yıllandırılmış ciro tahminimiz 10 milyon TL.”
2018 ve 2019’da gerçekleşen exit’ler yatırımcılarına 4 kata varan oranda kazandırırken pek çok start up da değerlemesini katlanarak artırdı.
PROF. DR. AYTÜL ERÇİL
VİSPERA KURUCU ORTAĞI
ÜÇ TUR YATIRIM NE GETİRDİ?
KATLANARAK DEĞERLENDİ 2014 yılında kurulduk. Bu zamana kadar toplam 3 tur yatırım aldık. Yeni bir turu kapatmak üzereyiz. İlk yatırımımızı 6 milyon dolar değerlemeyle 750 bin dolar olarak aldık. İlk yatırımcılarımız Keiretsu Forum üyeleri, Keiretsu Capital Amerika, Nevzat Aydın ve Amerikalı bir melek yatırımcıydı. Bir sonraki turda 12 milyon dolar değerlemeyle Actus Logo Ventures’tan yatırım aldık. En son yatırımımızı 25 milyon dolar değerlemeyle Teknoloji Yatırım A.Ş. ve Fiba Capital Investments B.V., Hayat S.A. gibi yatırımcılardan aldık. Toplam tutar 600 bin dolardı.
GLOBALDE HIZLANACAK İlk yatırım aldığımız tarihten 2018 sonuna kadar ciromuz yüzde 287 oranında arttı. Son 6 aydaki ciro artışımızsa geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 567 yükseldi. İlk yatırımı aldığımız tarihte 2 ülkede faaliyet gösterirken bugün 16 ülkede faaliyetteyiz. Şirket varlıklarıysa yüzde 456 arttı. Bundan sonraki hedefimiz Orta Doğu’da ve APAC bölgesinde ofisler açmak, diğer ülkelerde de partnerlikler aracılığıyla büyümek. 2021’de uluslararası saygın bir yatırımcıdan yatırım alarak global büyümemize devam etmek istiyoruz.
CEREN EREMSOY
MUTLUBİEV KURUCU ORTAĞI VE CBDO’SU
YENİ PAZARLARDA BÜYÜYECEK
3 TURLUK KAZANÇ Mutlubiev, Kasım 2014’te ev ve ofislere profesyonel temizlik hizmeti sunan online bir platform olarak kuruldu. İlk yatırımımızı Ocak 2016’da aldık. Toplam 3 tur yatırım aldık. 2016 boyunca melek yatırımcılardan, 2017 Aralık’ta Collective Spark’tan ve son olarak Temmuz 2019’da Collective Spark ve Maxis, İş Yatırım’dan yatırım aldık. 2016’nın başında 2 milyon TL değerlemeyle 160 bin TL yatırım aldık. 2016’da melek yatırımcılardan toplamda 1,5 milyon TL yatırım aldık.
HIZLA DEĞERLENİYOR Aralık 2017’de 6,5 milyon dolar değerleme üzerinden Collective Spark önderliğinde 1,4 milyon dolarlık yatırım aldık. Temmuz 2019’da ise 14,1 milyon dolarlık değerleme üzerinden Collective Spark’tan 1 milyon 250 bin dolar ve Maxis, İş Yatırım’dan 850 bin dolar olmak üzere toplamda 2,1 milyon dolar yatırım aldık. Bu süreçte sipariş sayımız yüzde 11 bin büyüdü.
HEDEFTE NE VAR? Türkiye, İtalya ve İspanya olmak üzere 3 ülke 10 şehirde Mutlubiev ve Cleanzy ismiyle hizmet veriyoruz. Cleanzy adıyla Mayıs 2018’de ilk yurt dışı açılımımızı gerçekleştirdik. Mayıs 2018’den itibaren İtalya’da Torino, Bologna ve Floransa’da, İspanya’da ise Barcelona ve Madrid’de hizmet vermeye başladık. 2019 Eylül ayı içinde Londra’da hizmet vermeye başlayacağız. 2019 ve 2020 yıllarında Avrupa ve farklı bölgelerde yeni pazarlarda hizmet verip büyümemize devam edeceğiz.
SABRİCAN ZAİM
PAYMES KURUCU ORTAĞI
“AYDA YÜZDE 145 BÜYÜYORUZ”
SOSYAL MEDYA ÇÖZÜMÜ Paymes olarak 2017’nin Mayıs ayında kurulduk. Sosyal medya üzerinden yapılan alışverişlerde alıcı ve satıcının bir mesajlaşma uygulamasını kullanarak oluşturulan linkle kolayca alışveriş yapabilmesini sağlayan bir ödeme platformuyuz. Kurulduğumuz dönemde Şili hükümeti tarafından desteklenen hızlandırma programı Startup Chile’den 40 bin dolar hibe ve MV Holding, Gedik Yatırım’la paydaşları tarafından yürütülen StartershubXO isimli hızlandırma programından 20 bin dolar tohum öncesi kaynak desteği kazandık. İlk yatırımımızı şirketimizin 2’nci yılı olan 2018’de risk sermaye fonu DAAL ve StartersHub’dan 180 bin dolarlık bir kaynak olarak aldık. Bu yatırıma 1,3 milyon dolarlık bir değerleme üzerinden imza attık.
42 MİLYON TL DEĞERLEME Son yatırımımızı 42 milyon TL’yi aşan bir değerleme üzerinden Haziran 2019’da DAAL, Azerbaycan İnovasyon Ajansı ve bir melek yatırımcının katılımıyla 6 milyon TL olarak aldık. 2017’den bu yana yüzde 5 bin 500 büyüdük. Şubat 2019 itibarıyla 400 bini aşkın kullanıcımız bulunuyor. Aylık bazda yüzde 145 ile büyümemizi sürdürüyoruz. Global aylık büyümemizi dolar bazında 10 kata çıkarmak istiyoruz. 2019 sonunda İstanbul, Bakü ve Bahreyn ofislerimizle hizmet vermeyi ve dünya genelinde 250 bin satıcıya ulaşmayı hedefliyoruz.
0 yorum