Türkiye’nin pazar şansı ve dezavantajı


Selçuk Atlı

Selçuk Atlı

Silikon Vadisi’ndeki girişimcilerin sizden ne eksiği, ne de artıları var. Milyar dolarlık bir şirket kurmak için Silikon Vadisi’nde olmanıza da gerek yok. Sadece ürününüzden emin olduğunuzda yerel yatırım fonlarına ihtiyacınız var!

Türkiye’nin teknoloji pazar boyutu ve genç nüfusu, dünyadaki birçok ülkeye göre çok daha büyük. Buna rağmen ABD, Çin, İsrail ve İsveç gibi ülkeler milyar dolarlık teknoloji şirketleri kurarken, Türkiye’den niye bu ölçekte başarı öyküleri çıkmıyor? Bunun ana sebeplerinden birini Türkiye’nin pazar boyutu oluşturuyor. Türkiye’nin yerel pazar boyutu milyar dolarlık sonuçlar çıkarabilecek kadar büyük değil. Fakat orta seviye sonuçlar çıkartabilecek kadar büyük. Bu durum çoğu yatırımcı ve girişimciyi Türkiye’deki yerel pazara odaklanmaya teşvik ediyor.

BÜYÜK PAZAR, BÜYÜK SONUÇ
ABD’nin 2015’teki toplam e-ticaret pazar büyüklüğü 341,7 milyar dolar idi. Çin’in 2015’teki toplam e-ticaret pazar büyüklüğü ise 589 milyar dolar düzeyindeydi. Bunlara kıyasla Türkiye’nin 2015 e-ticaret pazar büyüklüğü sadece 8 milyar dolar civarında. ABD ve Çin gibi ülkelerin yerel pazarlarının çok büyük olması sebebiyle doğru bir iş modelini, doğru bir şekilde hayata geçirebilirseniz çok büyük sonuçlar elde etmeniz imkansız değil.

KÜÇÜK PAZAR, BÜYÜK SONUÇ
Diğer taraftan İsveç, İsrail ve Estonya pazar boyutu açısından Türkiye’den çok daha küçük olmalarına rağmen, çıkardıkları sonuçların büyüklüğü açısından Türkiye’ye göre çok daha başarılı oldu.

Bunlara örnek olarak İsveç’te kurulmuş olan dünyanın en popüler müzik uygulamalarından olan Spotify, Estonya’da kurulmuş olan ve Microsoft’un 8,5 milyar dolara satın almış olduğu iletişim uygulanması Skype gösterilebilir.

BAŞKA ŞANSLARI YOK!
Peki, Türkiye’nin en başarılı şirketleri neden yerel pazara odaklanan ve bu boyuta ulaşamamış şirketler? Bunun cevabı basit… İsrail, İsveç ve Estonya gibi ülkelerde sadece yerel pazara odaklanan işler yapmaya kalktığınızda ortaya çıkabilecek sonuçlar, pazar büyüklüğü sınırlı olduğundan yeterince çekici değil. Bu sebeple, yatırımcılar ve girişimciler global pazarda yer edinebilecek, yenilikçi girişimlerin peşinden gitmeyi tercih ediyorlar.

Diğer taraftan Türkiye’nin pazar boyutu bu ülkeler kadar küçük değil. Yerel pazara odaklanan ve yenilikçi iş modellerinin peşinden gitmeyen şirketler, en fazla orta boyutta başarılar elde edebiliyorlar. Bu sebepten dolayı ne yazık ki Türkiye’deki girişimciler ve yatırımcılar, çoğunlukla kolaya kaçıp, yerel fırsatların peşinden gitmeyi tercih ediyorlar. Girişimciler global fırsatların peşinden gitmek isteseler bile yatırımcılardan ihtiyaç duydukları desteği ve ilgiyi göremiyorlar.

TÜRKİYE’DEN BÜYÜK İŞ ÇIKAR MI?
Türkiye’den büyük iş tabii ki çıkabilir. Asıl sorun, psikolojik…Yatırımcılarımızın ve girişimcilerimizin global teknoloji işleri çıkartmak konusunda kendilerini karşı duydukları güven eksikliğinden ve alışkanlıktan kaynaklanıyor.

Silikon Vadisi’ndeki girişimcilerin sizden ne eksiği, ne de artıları var. Milyar dolarlık bir şirket kurmak için Silikon Vadisi’nde olmanıza gerek yok. Sadece, sizi doğru ürünü bulduğunuzda Silikon Vadisi’ne taşıyabilecek ve gerekli bağlantıları kurmanıza yardımcı olacak yerel yatırım fonlarına ihtiyacınız var. Ne mutlu ki Silikon Vadisi’nin en aktif erken aşama yatırım fonlarından biri olan 500 Startups yakın zamanda Türkiye ofisini ve yatırım fonunu kurdu. Artık bahaneniz de kalmadı, tek ihtiyacınız kendinize güven duymak.

Yorum yapın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.