İki global meetup’tan notlar

Londra’da gerçekleşen Global Corporate Venturing Symposium’un ana teması, ‘türbülansta yönünü bulmak”tı. Türbülans çağında öne çıkan temaların tartışıldığı bu etkinlikten derlediğim notları sizlerle paylaşmak istiyorum.

İhsan ELGİN [email protected]

Bu yazımda geçtiğimiz mayıs ayında katıldığım iki önemli global konferanstan derlediğim anekdotları sizlere aktaracağım. İlk olarak kurumsal girişim sermayesi konusunda globalde yapılan en önemli etkinliklerden biri olan ve bu kez Londra’da gerçekleşen Global Corporate Venturing Symposium’dan bahsetmek istiyorum. Konferansa Özyeğin Üniversitesi tarafından yürütülen İSTKA destekli Girişimcilik 4.0 Platformu’nun kurumsal proje yöneticisi olarak katıldım. Türkiye’den ise benim dışımda Tüpraş’tan katılım vardı.

Türbülansta yönünü bulmak
Tencent, Munich Re, BP gibi kurumsal girişim sermayesi profesyonellerinin katıldığı ve 9’uncusu düzenlenen “Global Corporate Venturing Symposium”un ana teması, bu kez “navigating through turbulence” yani “türbülansta yönünü bulmak”tı. Türbülans referansının yaşanan ekonomik gerileme, korumacı anlayış ve yasal düzenlemeler nedeniyle tedirginlik ve panik hali yaratan ve bu hisle yönümüzü bulmaya çalıştığımız için de bulunulan çağı anlatmak için de iyi bir seçim olduğu kanaatindeyim. GCV sempozyumu da bu türbülans çağında öne çıkan temaları çeşitlilik, küreselleşme, ortaklık ve ortak yatırım, stratejik ve finansal yapılar olarak özetliyor. İki gün süren ve globalde kurumsal girişim sermayesinin nabzını tutan bu etkinlikten derlediğim notlarım ise şöyle:

Kurumsal yatırımcı nasıl daha fazla değer yaratır?

  1. Girişimler için sermaye bulmak çok da zor değil, o nedenle girişimciye anlamlı değeri nerede yaratacağınızı netleştirin.
  2. Alacağınız hisse dışında ciddi beklentiye girip girişimciye büyüme kelepçesi takmayın. Girişimin hissesinin değerlenmesine odaklanın. Girişimci, girişim dostu koşullarınız olsun.
  3. Anlaşma sırasında veya ilerleyen aşamadaki krizlerde davranış ve tutumunuza dikkat edin. Unutmayın ki girişimci yoksa iş de yok.
  4. VC’lerle (Girişim sermayeleri) birlikte yatırım yapmak önceliğiniz olsun. Bunu hem kendinizi (girişimin rotasını bozmamak) kontrol etmek hem girişime (VC’nin bağlantıları) katkıyı artırmak için yapın.
  5. a) Portföyünüzün tüm ekosisteminizi kaldıraç olarak kullanması için gerekli ortamı yaratın.

b) Kaynaklarınıza ulaşması için sistematik yöntemleriniz belli olsun.

c) Yeni fırsatları değerlendirirken “Beraber hayata geçirilebilir mi, birlikte kazanılabilir mi” sorularını sorun.

Kendi kurumsal girişim sermayenizi tanımlamak
Sempozyumun bir diğer önemli içeriği ise “kendi kurumsal girişim sermayenizi tanımlamak” üzerineydi. Buradan çıkan önemli tüyolar ise şöyle:

  1. Kendi kurumsal girişim sermayenizi tanımlarken olmaması gereken seçimlerle uğraşmayın: a. Finansal mı? Stratejik mi? Hem stratejik hem finansal olmalı.

b. Lider rol mü? Takipçi rol mü? Her ikisi de… Girişime katacağın stratejik değer varsa lider rol üstlenmeli, bu değer az ise takipçi olabilir.

  1. Kurumsal girişim sermayenizi tanımlarken atlamamanız gereken konular:
    a) Hangi turlarda yatırım yapacağınıza, başka CVC’nin yatırımcı olduğu girişime bakışınızı veya sözleşmede hangi opsiyon/haklar olursa yatırım kararınızı etkileyeceğini netleştirin.

b) Normal bir girişim sermayesi olmadığını için yönetim ekibinin kariyer planını, finansal haklarını ve prim mekanizmasını iyi planlayın.

c) Fon gibi davranın. Ana şirket ile ilişkiyi ve çalışma yöntemini önceden belirleyin.

“Create IP Culture”
İkinci gündemim ise GCV’den hemen sonra 26- 28 Mayıs’ta Japonya’da gerçekleşen Lesi 2019 Annual Conference. Maddi olmayan varlık olarak tanımlanan fikri mülkiyet kavramı günümüzde ticaretin karşılaştığı zorluklar, yükselen kurlar, ürün ve hizmetlerin karmaşıklaşmasıyla daha da önemli hale geldi. Yöneticiler de maddi olmayan bu varlıkların ticareti, yönetimi ve korunması konusuna daha fazla odaklanmaya başladı. Fikri mülkiyet kültürü yaratma temalı 3 gün süren konferansta Nissan Motors, Huawei, Muji, P&G, Orange Telecom gibi global devlerin fikri mülkiyet yaklaşımları ve stratejileri üzerine önemli oturumlar gerçekleşti.

Neden IP stratejimiz olmalı?
Konferansın önemli içeriklerinden biri kurumların fikri mülkiyet stratejilerinin olması gerektiği üzerineydi. Yapay zeka, nesnelerin interneti, robotik gibi teknolojik gelişmelerin yanı sıra iş dünyasındaki değişiklikler, insanın rolü, çevre, eğitim gibi faktörler de şirketlerin gelecekte işlerinin ne olacağının belirlenmesi ve bu doğrultuda fikri mülkiyet stratejilerinin netleştirilmesi açısından önem taşıyor. Büyük kurumların yarattığı ürünleri korumak, ürün değerini maksimize etmek, ticarette kullanmak ve rakiplerine karşı kendilerini koruyabilmek için IP stratejilerinin olması önem taşıyor.

Şimdiye kadar olduğu gibi girişimcilik dünyasının dokunduğu uluslararası her alanda 10 yıldır var olmaya ve topladığım bilgileri girişimcilik ekosistemi ile paylaşmaya devam edeceğim.

ETKİNLİK
Web Summit- 4-7 Kasım, Altice Arena & Fil, Lizbon Global yüksek teknoloji endüstrisinin önemli kişi ve kurumlarını bir araya getiren Web Summit’de bu yıl 170 ülkeden 1.200’ün üzerinde konuşmacı ve 70 binin üzerinde katılımcının olması bekleniyor. Aralarında Microsoft , Booking. com, Canva, Amazon, SAP gibi dünyaca bilinen teknoloji şirketlerinden üst düzey konuşmaların olacağı zirve, bu yıl da enerjisi yüksek ve dopdolu bir içerikle gerçekleşecek. Top start up’ların kurucuları ve önemli teknoloji devi şirketlerin CEO’larının katılımıyla networking imkanını fazlasıyla bulacağınız dünyanın en geniş çaplı teknoloji etkinliği olan bu zirveyi şiddetle tavsiye ederim.

Kitap Tavsiyesi
Startup Boards: Getting the Most Out of Your Board of Directors- Brad Feld Büyüyen start up’ların yönetim kurulu kurmasının önemli olduğunun altını çizen kitap, buna dair dinamiklerin anlaşılması için temel bir rehber niteliğinde. Brad Feld, kitabında start up’ın önemli kilometre taşları olacak hedefleri anlamanızı sağlıyor, yönetim kurulu için doğru kişileri seçmenin ve onları iyi yönetebilmenin önemine dikkat çekiyor.

Yorum yapın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.