WeWork nasıl zora girdi?


WeWork, şirketlere ortak çalışma ve ofis ortamı sağlayan bir girişim. Dünya çapında 800 çalışma alanına sahip. Girişim, iş modeli ve kurucu ortağın yaptığı hatalarla zor bir dönemden geçiyor. Oysa milyon dolarlık yatırımlarla geleceği oldukça parlaktı.

Gözde YENİOVA
gyeniova@ekonomist.com.tr

Start up’larda fikir kadar kurucu ekip de çok önemli. Hatta bazen yatırımcılar, ekibin çok daha önemli olduğunu vurgular. Ekibin ne kadar kritik olduğu WeWork girişiminde de görüldü. Milyon dolarlık yatırımlar alan WeWork, kurucu ortağının ardı ardına yaptığı hatalar nedeniyle zarar etti.

Adam Neumann ve Miguel McKelvey tarafından 2010 yılında kurulan WeWork, şirketlere ortak çalışma ve ofis ortamı sağlayan bir girişim. Dünya genelinde 800den fazla ortak çalışma alanına sahip olan WeWork, geçtiğimiz yıla kadar milyon dolarlık yatırımlar aldı.

Şirketin en büyük yatırımcılarından biri Softbank Vision Fund. işler yolunda giderken şirket büyüyüp yatırım alırken kurucu ortak Adam Neumann’la ilgili haberlerle şirket düşüşe geçti. Son olarak 2019 Eylül ayında halka arza hazırlandığı bilinen şirketin, adının karıştığı skandallar nedeniyle milyar dolarlık halka arz planı da başarısızlıkla sonuçlandı.

Tüm bunların ardından WeWork’ün en büyük paydaşlarından Softbank, satın aldığı 9 milyar Euro değerindeki hisse senediyle payını yüzde 80’e çıkararak şirketi devraldı. Peki bu sürece nasıl gelindi?

İŞ MODELİ ÇALIŞMADI

Şirket sadece kiracı değildi aynı zamanda ev sahibiydi. Büyük alanlar kiralayıp buralarda ultra modern çalışma alanları yaratıyor ve bunu kısa dönemli kira sözleşmeleriyle tekrar kiralıyordu. Öte yandan bazı binaların da sahibiydi.

Bu fikir, network oluşturmak ve esnek çalışmak isteyen start up’lar için mükemmel. Ancak şirketin çok fazla tahsis edilmiş kanepe, küçük oda ve sohbet alanları vardı. Bunlar da daha fazla ciro yaratılmasına katkıda bulunmuyordu.

Özellikle büyük şehirlerde sorun oluşturuyorlardı. WeWork’ün iş modelinin bu nedenle çalışmadığına dair yorumlar da bu gerçeğe dayanıyor. Ayrıca pazarını genişletirken uygulama kapasitesini ölçmede başarısız olduğu da yapılan eleştiriler arasında. Buna bir de kurucu ortağın yaptığı hatalar eklenince tablo daha da kötüleşti.

KURUCU ORTAK DARBESİ

Çıkan haberlere göre, kurucu ortak Adam Neumann, şahsen aldığı şirketleri tekrardan kendi şirketine kiralıyor ve kendine haksız kazanç sağlıyordu. Neumann hakkında çıkan bir diğer haber ise şirketin genişletilmesini hedefleyen isim değişikliğiyle alakalıydı.

Bütün alım satım işlemlerinden sonra isim hakkının alındığı şirketin Adam Neumann’a ait olduğu ortaya çıktı. Son olarak gerçekleşecek olan halka arza hazırlanırken Neumann’ın 700 milyon dolarlık hissesini satması da büyük bir hisse düşüşüne sebep oldu.

Softbank Group CEO’su Masayoshi Son, yaptığı açıklamada WeWork’ün zararlarının 6,5 milyar dolar olduğunu söyledi. Tüm bu gelişmeler sonucunda şirket değerlemesi oldukça düştü. Bakalım hakim hissedar Softbank, şirketi tekrar ayağa kaldırabilecek mi?

Başarısızların ortak özellikleri
Start up’ınızın başarısız olmasından korkuyor musunuz? Bu çok normal, çünkü kurulan start up’ların genelde yüzde 90’ı başarısız oluyor. Failory’nin araştırmasına göre, her gün 137 bin ya da her yıl 50 milyon yeni iş kuruluyor. Ancak bunların çoğu başarısızlıkla sonuçlanıyor. Peki, başarısız ve başarılı olanların ortak noktaları neler?

İşte Failory’nin araştırmasına göre başarısız olanlar şu hataları yapıyor:

1 Yetersizlik: Burada üç önemli faktör var. Duygusal fiyatlama, plansız davranma ve vergi ödememe.

2 Ürünlerde tecrübesizlik: Bu genelde yanlış envanter çıkarmak, tedarikçileri tanımama ve boşa harcanmış reklam harcamalarından kaynaklanıyor.

3 Az deneyim sahibi olmak: CEO ve direktörlerin az iş deneyimine sahip olması, start up’ları yönetirken kötü kararlar alma, çabuk ölçeklendirme, yetersiz personel alma ve kazanma kültürü geliştirme problemlerine neden olabiliyor.

4 Personel sorunları: Çoğu start up yöneticisi personel sorunundan yakınır. Birçok durumda aile ya da arkadaş çevresinden tavsiyelerle personel alımı yapılıyor. Böylece yanlış işe alım kararları verilebiliyor.
Başarılı olan start up’ların ortak özelliklerine gelince…

Burada da yine 4 başlık öne çıkıyor:

1 Pazar: Her ne kadar mükemmel bir tasarımla ürün ya da hizmet geliştirseniz de kimse o ürünü talep etmiyorsa geçersiz oluyor. Bir ürün geliştirmeden önce müşterisi olduğundan emin olun. Ayrıca pazar da büyük olmalı. Ancak başta küçük başlamak ve büyük hayal kurmak öneriliyor.

2 Yıkıcı: Her iş yıkıcı olmak zorunda. Rakiplerinizden önce davranmayı deneyin ve müşterilerinizi dinleyin.

3 Kararlılık: Gerçek bir start up asla vazgeçmez. İşinizi sizi tahrip edecek birçok faktöre rağmen kurdunuz. Ama güçlü psikolojik kişilik ve sabır, sizi planlarınızdan döndürmeyecek.

4 Mentor: Mentorlar her zaman iyidir. Yetenekli ve deneyimli bir mentor, ilk dönemde ve büyüme periyodunda önemli bir rehber oluyor.

YARIŞTA GERİ KALMAMAK

Orta Doğu ve Kuzey Afrika bölgesinin ilk blockchain tabanlı superapp uygulaması olan MenaPay, özellikle banka kullanmayan ve finansal servislere ulaşımı olmayan 450 milyondan fazla insana kendi kültürlerine ve yaşam tarzlarına uygun bir şekilde hizmet vermeyi amaçlayarak yola çıktı.

Girişim şu an 50 binden fazla tekil kullanıcıya, 100’den fazla üye iş yeri ağıyla ve uygulama içi özellikleriyle hizmet veriyor.

KAYMALAR SORUN YARATIYOR

Çoğu girişimde olduğu gibi MenaPay’de de ilk dönemde zorluklar yaşandı. MenaPay CEO’su Çağla Gül Şenkardeş, bu süreci şöyle anlatıyor: “Ürün geliştirme ve teknolojik geliştirmelerde, bir metodolojiyle çalıştığımız halde zaman planında kaymalar olabiliyor.

Küçük ekiplerle uzun çalışma saatleri tüm girişimlerde olduğu gibi bizim de bir yandan keyif aldığımız bir yandan zorlandığımız konular arasında. Globale hizmet üreten ve farklı kültürel, ekonomik dinamikleri olan hedef pazarları hem yakından takip etmek hem doğru ürünleri doğru iletişimle sunabilmek zorlayıcı.

SABIRLA İLERLEMEK ÖNEMLİ

Bu başlıklara ilave olarak çok hızlı ilerleyen teknoloji ve yarışta geride kalmamak için sürekli geliştirme ve iyileştirmeler sunabilmek önemli.

Bunlar aşılması gereken değil ama devam eden süreçte beraber yaşadığınız halde motivasyonunuzu kaybetmeden hedefe doğru emin adımlarla ve yılmadan, bıkmadan, sabırla ilerlemek adına çalışmaya devam ederek aşabileceğiniz zorluklar. Biz böyle yaptık, yapmaya devam ediyoruz.”

Yorum yapın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.