“Crowdfunding, tamamlayıcı bir rol oynayarak girişimcilere hak ettikleri sermayeye ulaşım şansı tanıyabilir.”
Growdfunding, gerçekleştirilmesi planlanan bir proje için gereken maddi desteği, projeye ilgi duyan insanları ortak bir ağ üzerinden bir araya getirerek elde etmek üzerine kurulmuş bir sistemdir.
2012’de Başkan Obama’nın, girişim şirketlerinin crowdfunding yöntemiyle sermayelerini artırabilmelerine yönelik çalışmalar yaptıklarını söylemesi, girişimciler için bankalar, risk sermayesi grupları ve melek yatırımcıların dışında yeni bir alternatifin önünü açmıştır.
Pek çok kişi, crowdfunding terimini KickStarter ve GoFundMe gibi platformlarla bağlama eğiliminde. Bu platformlar, equity crowdfunding ile bazı yönlerden benzerlik gösterse de aslında yatırımcıya yatırımın geri dönüşü anlamında gerçek bir değer katmaz. KickStarter tarzı siteler, sosyal problemleri ya da sanat filmleri gibi sanat ve eğlence odaklı projeleri temel almakta olup bağış ve ödül odaklıdır. Equity crowdfunding ise yatırımcılara, girişimlere ya da var olan şirketlere yatırım yapma ve karşılığında şirket yüzdesi satın alma olanağı sağlar.
Amerika’da 3 farklı yasal düzenleme var:
Equity I:
IPOnet hareketi sonucunda 1996 yılında onaylanmış olan düzenleme, akredite yatırımcıların şifre korumalı bir web sitesi üzerinden özel yatırım seçeneklerini görüntülemesine olanak sağlar. Bu tip bir crowdfunding yöntemi, şirketlerinin kaynak artışlarının kamuya duyurulmasını istemeyen girişimciler için uygundur.
Equity II:
Geçtiğimiz eylül ayında onaylanan bu düzenleme, girişimcilerin yatırım ihtiyacını kamuya duyurabilmesine izin verir. Equity II ile ilişkili kurucular, sınırsız sayıda akredite yatırımcıdan herhangi bir limit kısıtlaması olmadan yatırım alabilir. En popüler equity crowdfunding çeşidi olan Equity II, girişimcilerin potansiyel yatırımcılardan oluşan büyük bir kitleye ulaşmasına olanak sağlar. Bu yolu izleyerek Amerika’daki 6-8 milyon akredite yatırımcıya ulaşmanız mümkündür.
Equity III:
Bu yıl onaylanması beklenen düzenleme, akredite olmayan yatırımcıların da önünü açacak. Bu düzenlemeyle equity crowdfunding platformları tahvillerin online satışını yapabilecek, böylece girişimciler potansiyel olarak 50 milyondan fazla Amerikalıya ulaşabilecek. Yapılan son çalışmalar girişimlerin genel olarak ortakların anlaşamamasından ve sermaye yetersizliğinden başarısız olduğunu gösteriyor. Kendi Silikon Vadisi’ni yaratmak isteyen hükümetler, son dönemlerde yerel yatırım boşluğunu doldurmak için girişimcileri kuluçka merkezi destekli devlet organlarıyla çalışmaya yönlendiriyor. Fakat bu yukarıdan aşağıya yöntemler, yerel girişimcilik ekosisteminin gelişmesi için yeterli değil. Bu sebeple aşağıdan yukarı bir model olan crowdfunding, tamamlayıcı bir rol oynayarak girişimcilere hak ettikleri sermayeye erişim şansı tanıyabilir. Yatırımcıların ve kolayca risk almadığı bölgelerde online yatırımlar ve crowdfunding, girişimcilerin sermaye ihtiyacını karşılamasına yardımcı olacaktır.
0 yorum