Türkiye’nin lider Fintech şirketlerinden Paynet, TÜRKONFED iş birliğiyle “KOBİ’lerin Dijital ve Finansal Karnesi” araştırmasını gerçekleştirdi. Paynet CEO’su Serkan Çelik, araştırmada dijitalleşen KOBİ’lerin finansal anlamda da güçlendiğine dikkat çekiyor.
Çelik, araştırmayı şöyle değerlendirdi: Araştırmaya göre finansal olgunluk düzeyi üst grupta yer alan şirketlerin yüzde 47,5’inin dijital olgunluğu da üst seviyede yer alırken, finansal olgunluğu alt kategoride olup dijital olgunluğu üst seviyede olan şirketlerin oranı yüzde 3,2’te kalıyor. Yani dijitalleşen KOBİ’ler finansal olarak da güçleniyor.
Pandemi sürecinin KOBİ’lerde dijital dönüşümü hem hızlandıran hem bu alanda yapılacak yatırımları engelleyen bir gelişme olarak görülmesi bir diğer çarpıcı sonuç. Öte yandan araştırmaya katılan KOBİ’lerin yüzde 60’a yakınının pandemide cirolarında yüzde 40’a varan kayıplar yaşadıklarını görüyoruz.
Bunu KOBİ’lerin son 3 yılda en fazla gerçekleştirdikleri ilk 3 finansal aktivitenin yüzde 60,2 ile sigorta, yüzde 57,9 ile ödeme planı ve yüzde 57,5 ile nakit yönetimi ve sürekliliği oluşturma olduğu gerçeğiyle okuduğumuzda, tablo ağırlaşıyor.
Yatırımların da yüzde 56,2 ile dördüncü sırada gerçekleştirilen finansal aktivite olması, KOBİ’lerin büyümeden çok mevcudu korumaya odaklandıklarını gösteriyor. KOBİ’lerin gelecek 3 yıl için de öncelikleri değişmiyor.
DİJİTALLEŞMEDE ÖNCELİKLER
2017-2020 yılları arasında teknoloji yatırımı yapan KOBİ oranı yüzde 32,4. Bu şirketlerin dijital alana yatırım yapma nedenlerinin başında yüzde 60,9 ile yeni müşteri talebini karşılayabilmek geliyor.
Gelecek üç yıl içinde dijital alana yatırım yapmayı hedefleyen şirketlerinse yüzde 61,8’i COVID-19 sürecinde dijitalleşmenin öneminin artmasını, yüzde 58,2’si yeni müşteri talebini karşılayabilmeyi, yüzde 54,6’sı ise rekabette geri kalma endişesini gerekçe gösteriyor. KOBİ’lerin bu dönemde finansal teknolojileri kullanmadaki temel motivasyonu, yeni müşteri talepleri ve nakit yönetimi.
KOBİ’lerin nakit akışı yönetimlerini dijitalleştirmeye devam edeceğiz. 2021 ve sonrasına dair olumsuz makroekonomik beklentilerinin giderilmesi ve ciro kayıplarındaki telafiler ancak dijital dönüşümle sağlanabilir.
Araştırmada dijital olgunluk seviyesi yüksek firmalarda finansal olgunluk seviyesinin de yüksek çıkması, bu görüşümüzü destekliyor.
KOBİ’LER İÇİN ÖDEME TEKNOLOJİLERİNİN ÖNEMİ
KOBİ’ler arasında en çok tercih edilen finansal teknoloji şirketi olarak bu araştırmayla geliştirdiğimiz ürün ve çözümlerin gerçek anlamda değer yarattığını bir kez daha görmüş olduk.
Özellikle tahsilatta yani ödeme almada yaklaşık her 3 KOBİ’den 1’inin sanal POS’u tercih ettiğini görüyoruz. Bu alanda Paynet lider. Tahsilat yapma/ödeme alma tarafında en çok açık hesap, fiziki/ sanal pos kullanımı öne çıkıyor.
Sanal POS kullananların tercih nedeni olarak kullanım kolaylığı ilk sırada geliyor. Araştırmamız sonucunda KOBİ’lerde teknoloji kullanımı ve dijital yatırımlar noktasında henüz gidilecek çok yol olduğunu görüyoruz. Biz de fırsatları belirleyerek stratejimizi bu çerçevede güncelliyoruz.
0 yorum