Yeni yıl hesabı


Cumhur Korkmaz

Cumhur Korkmaz

2018, pek çok start up için jızlı büyümenin devam edeceği bir yıl olacak. Büyümeyle birlikte start up’ların bu yıl ilk kez hayata geçirecekleri çok sayıda “yenilik” de bulunuyor. Bunların başında yapay zeka, blockchain gibi yeni teknolojiler kullanılarak geliştirilen ve bu yıl içinde pazara sunulacak ürünler var. Yurt dışı için hazırlık yapmak, 2’nci tur yatırımcı arayışına çıkmak, pazarlamaya ağırlık vermek ve yeni şehirlere yayılmak da start up’ların 2018 gündeminde yer alıyor.

Ayçe Tarcan Aksakal aaksakal@capital.com.tr

Zor şartlarda yerli-yabancı çok sayıda rakiple mücadele eden start up’ların 2018 ajandalarında bu yıl pek çok yenilik var. Bunların başında yurt dışına açılmak geliyor. 2018’de ilk kez yurt dışına açılacak ya da bu hedef için ilk kez hazırlık yapmaya başlayacak pek çok start up dikkat çekiyor.

Start up’ların yenilik ajandalarında yer alan maddelerden biri de yeni yatırımcı bulmak. İlk yatırımını alanlar, ikinci kez yatırımcı arayışındayken hiç yatırım almayanlar ilk kez yatırımcı bulmak istiyor. Girişimcilerin 2018 yenilik gündeminde bugüne kadar piyasaya sunmadıkları yeni ürün ve teknolojileri hayata geçirmek yer alıyor. Yine birçoğu bu yıl ilk kez pazarlamaya ağırlık vereceğini belirtirken ajandalarında ilk kez girilecek şehirler ve pazarlar da yer alıyor.

Emir Tümen

Emir Tümen

HIZLI BÜYÜME
Şartlar zorlaşsa da start up’ların hedefi, bu yıl da hızlı büyümeyi gerçekleştirmek. Aralarında bu yıldan itibaren her yıl ciro ve ürün sayısını 3’e katlamayı planlayanlar var. Kurulduğu yıldan beri her yıl 3 kat büyüyen konaklama şirketi Blueground’un kurucu ortağı ve Türkiye ülke müdürü Kurtuluş Cumhur Korkmaz, “Ev sayımızı ve ciromuzu yıllık bazda 3 katına çıkarmak bu yılki en önemli hedefimiz olacak” diyor. İkinci el mobilyalar için pazar yeri olan Dekopasaj, 2018’de cirosunu 5 katına çıkarmak niyetinde. Dekopasaj Kurucusu Emir Tümen, konsinye satışta ise 3 kat büyüme öngörüyor.

300 bin satıcıyı e-ticaret ekosistemine kazandıran İyzico da geliştirdiği ürünlerle bu yıl 500 bin yeni dijital satıcının daha ekosisteme dahil olmasını hedefliyor. İyzico CEO’su Barbaros Özbugutu, “Her yıl olduğu gibi 2018’de de 3 haneli rakamlarla büyümeyi hedefliyoruz. Yıl sonuna kadar 100 kişilik ekibimizi 180 kişiye çıkaracağız” diye konuşuyor.

Yuvako ekibi

Yuvako ekibi

Gül Gürer Alimgil

Gül Gürer Alimgil

TEKNOLOJİYE YATIRIM
2018’de büyümeye odaklanan start up’ların “yenilik” ajandasının ilk sıralarında önemli Ar-Ge projelerini hayata geçirmek ve teknoloji altyapısını geliştirmek de bulunuyor. En çok yatırım yapılan alanların başında ise yapay zeka, artırılmış gerçeklik ve blockchain teknolojileri var. Ev alıp satmak isteyen kişilere yeni nesil ve teknoloji tabanlı gayrimenkul danışmanlığı deneyimi sunan Yuvaco Teknoloji’nin kurucu ortağı Altay Tınar, bu yıl hayata geçirecekleri yapay zeka uygulamaları sayesinde bir müşteriyi uygun evlerle eşleştirirken binlerce uygun kombinasyonu da aynı anda hesaplayacaklarını belirtiyor.

Teknoloji eğitimi alanında faaliyet gösteren Makercodes.com’un da hedefinde yapay zeka, artırılmış gerçeklik gibi yeni teknolojileri bulunuyor. Makercodes Kurucusu Volkan Keskin, “Önümüzdeki dönemde yapay zeka tasarımcılarına çok ihtiyaç olacak. Biz de müfredatımıza bu yeni teknolojileri bu yıl ekleyeceğiz” diye konuşuyor.

2017’de İTÜ ARI Teknokent’e kabul edilen SMG’nin de çalışmalarının önemli bir bölümünü harmonik benzerlik ve SaaS teknolojileri oluşturuyor. Şirketin yönetim kurulu başkanı Gül Gürer Alimgil, SaaS’ın geleneksel yazılım satışlarına oranla 5 kat daha hızlı büyüyen bir model olduğunu belirtiyor.

ÜRÜN ÇEŞİDİ ARTACAK
Start up’lar geliştirdikleri yeni ürün ve hizmetlerle fark yaratıp büyümede rakiplerini geride bırakmayı başarıyor. Bu yıl da farklı sektörlerde pek çok start up pazarda olmayan veya çok nadir bulunan yeni ürün ve hizmetleri hayata geçirecek.

Sosyal yayıncılık ve paylaşım platformu Storia da bunlardan biri. Bu yıl ilk kez kişilerin günlüklerini, hikayelerini, anılarını yazarak para kazanabileceği bir platformu hayata geçirmeyi planladıklarını söyleyen Storia’nın Türkiye genel yayın yönetmeni Çağrı Develioğlu, “Dünyada bir baskılama dönemi içindeyiz. Hedefimiz mutluluk hikayelerinin de olduğunu gösterebilmek” diyor.

Blueground’un da yenilik ajandasında ev sahiplerinin gelirlerini maksimize edecekleri farklı yatırım fırsatları sunmak bulunuyor. Blueground Türkiye Ülke Müdürü Kurtuluş Cumhur Korkmaz, “Bunlar arasında evinden bir yılda 12 yerine 13 kira kazanma gibi çok yaratıcı alternatifler olacak” diye konuşuyor.

Bu yıl ilk kez mobil uygulamalarını lanse edeceklerini anlatan Dekopasaj’ın kurucusu Emir Tümen de “Mobil uygulamamızla kullanıcılara çok daha hızlı ve kolay ilan oluşturma ve mobilyalarını satışa hazırlama imkanı sağlayacağız” diyor.

3 yılda ulaştığı ürün çeşitliliğini 1 yıl içerisinde yüzde 100 artırmayı hedefleyen Bidolubaskı, müşterilerinin ihtiyaçlarına göre tüm Türkiye’ye ertesi gün kargo, İstanbul içine aynı gün teslim gibi yeni hizmetler geliştirmeyi planlıyor.

Çağrı Develioğlu

Çağrı Develioğlu

YATIRIMCI ARANIYOR
Finansman ihtiyacının artmasıyla start up’ların yenilik ajandasına yeni yatırımcı bulmak da girdi. İlk tur yatırımlarını tamamlayanlar 2’nci tura geçmeye hazırlanıyor. Blueground’un kurucu ortağı ve Türkiye ülke müdürü Kurtuluş Cumhur Korkmaz, 2018 yenilik gündeminin en önemli maddesinin farklı şehir ve ülkelerde büyümek için Seri B finansman bulmak olduğunu söylüyor.

Yeni nesil catering şirketi Mealbox’ın CEO’su Murat Demirhan, bu yılın ilk çeyreğinde yeni bir yatırım turu için yatırımcılarla temasa geçmeye hazırlandığını belirtiyor. Demirhan, “En önemli gündem maddelerimiz, 10 bin aboneye ulaşmak, yemek sunumunda devrim yapacak yeni modelimize geçmek ve Yemek Matik projemizi hayata geçirmek olacak” diyor.

Turistlerin havalimanından transferi konusunda hizmet veren BiTransfer, 550 bin TL’lik ilk yatırımla 2,5 yıldır çalışmalarını sürdürüyor. İlk yatırımla ayakta kalmaya çalıştıklarını söyleyen start up’ın kurucu ortağı ve CEO’su Oğuz Çoban, bu yıl yeni finansman kaynağı yaratmanın kendisi için en önemli konulardan biri olduğunu ifade ediyor. Finansman bulmak için risk sermayesi şirketleriyle görüştüklerini açıklayan Çoban, “İlk günden beri yurt dışı hedeflerimiz mevcut. Ancak içinde bulunduğumuz koşullarda yeni bir yatırım almadan yurt dışı planlarımızı askıya almak zorunda kalıyoruz” diyor.

Ahmet Onur

Ahmet Onur

YURT DIŞI HAZIRLIĞI
Bu yıl çok sayıda start up yurt dışına açılma hazırlığı yapıyor. Birçoğunun planı 2018’i yurt dışına hazırlık yılı olarak geçirip 2019’da yurt dışına açılmak.

Paylaşımlı çalışma alanı şirketi Kolektif House’un kurucu ortağı Ahmet Onur, “Amerika’ya açılma hayalimiz var. Bu yıl bu konunun üzerine daha fazla yoğunlaşacağız” diyor.

Bidolubaskı’nın genel müdürü Ömer Atakoğlu, 2018’in yurt dışında farklı pazarların potansiyelini ve maliyetini araştırdıkları bir yıl olacağını belirterek, “Yabancı ülkelere resmi girişimizi 2018’de gerçekleştirmeyi düşünmesek de yapacağımız yurt dışı araştırmaların 2019’daki kararlarımızda kritik önemi olacak” diyor.

Dekopasaj’ın kurucusu Emir Tümen, bu yıl yurt içi operasyonları büyütürken bir yandan da 2019’da hedefledikleri yurt dışına açılma planının altyapı çalışmalarına başlayacaklarını söylüyor. Start up’ların yenilik ajandalarında yeni şehirlere ve ülkelere girmek de bulunuyor.

İstanbul’da hizmet veren Yuvaco, ürünü mükemmelleştirirken aynı zamanda yurt içinde yeni şehirlere de açılıyor olacak. Yuvaco Teknoloji Kurucu Ortağı Altay Tınar, “Ayrıca yurt dışındaki Miami, Portekiz, Kıbrıs ve İsrail operasyonlarımıza da yenilerini ekleyeceğiz” diyor. New York’ta faaliyet gösteren Blueground da New York ile başlayan Amerika açılımını ülkenin diğer şehirleriyle devam ettirecek.

Ömer Atakoğlu

Ömer Atakoğlu

İlter Avcı

İlter Avcı

ODAKTA PAZARLAMA VAR
Başlangıçta yeni ürün geliştirmeye odaklanan start up’lar için pazarlama ve müşteri memnuniyeti öncelikli konular arasında bulunmuyordu. Ancak belli bir aşamaya geldikten sonra pazarlamanın önemi artıyor. Start up’ların 2018 yenilik ajandalarında pazarlamaya yoğunlaşmak, müşteri memnuniyetini ve mutluluğunu artırmak da yer alıyor. Storia’nın Türkiye genel yayın yönetmeni Çağrı Develioğlu, “Geçen yıl bizim için temel atma yılıydı. Bu yıl artık pazarlama konusuna ağırlık vereceğiz” diyor. Ürünlerinin ikinci versiyonu için çalışmalarının devam ettiğini ifade eden Develioğlu, pazarlamanın bu yılki ajandalarının ilk gündem maddesi olduğunu belirtiyor.

BiTransfer CEO’su Oğuz Çoban, hedeflerini tutturmak için 2 yıllık deneyimlerinden yola çıkarak bu yıl için detaylı pazarlama aksiyonu hazırladıklarını anlatıyor. Native reklam (Doğal reklam) alanında faaliyet gösteren, halihazırda 5 ülkede ofisi olan ve gelişmekte olan pazarlarda hızlı büyümesini sürdüren EngageYa’nın da 2018 ajandasında çok sayıda pazarlama ürününü pazara sunmak var.

EngageYa Ülke Müdürü İlter Avcı, “Native reklamcılıkta içerik çok önemli bir rol oynuyor. İçerik pazarlaması üzerine yoğunlaşan reklam verenlere yönelik olarak, içerikleri doğru hedef kitlelere ulaştıracak bazı iş birlikleri planlıyoruz. Hatta içerik üretme ihtiyacı duyan markalara destek de olacağız” diyor. Avcı, ayrıca reklam verenlerle profesyonel içerik üreticilerini buluşturarak Türkiye’de görülmemiş iletişim kampanyalarına imza atacaklarını açıklıyor.

Barbaros Özbugutu

Barbaros Özbugutu

BARBAROS ÖZBUGUTU İYZİCO CEO’SU
“DOĞU AVRUPA’YA YAYILACAĞIZ”
YENİ OFİSE TAŞINMA Bu yılın ilk yarısının, bizi en heyecanlandıran gündemi Altunizade’deki yeni ofisimiz iyziPark’a taşınmak. Burayı geliştirmekte olduğumuz teknolojiler için öncü bir Ar-Ge merkezi olarak konumlandırıyoruz.

YURT DIŞI AÇILIMI 2018, Türkiye’deki başarılarımızı yurt dışına taşıdığımız bir yıl olacak. Türkiye merkezli bölgesel bir oyuncu olmak ana hedefimiz. Bu nedenle Doğu Avrupa’ya yayılma planımız bizi çok heyecanlandırıyor.

EN ÖNEMLİ YENİLİKLER Yapay zeka ve machine learning (makine öğrenimi) alanlarında geliştirdiğimiz teknolojik çözümler, sektöre sunduğumuz en önemli yenilikler olacak. Bu sayede, insanların yaptığı birçok görevi otomatikleştirerek hata payını minimuma indireceğiz.

KORUMALI ALIŞVERİŞ 2018’in yenilikleri arasında bugüne kadar sadece çok büyük e-ticaret sitelerinin sunduğu “korumalı alışveriş” programımız var. Yapılan alışverişlerin teslimattan sonra 3 gün boyunca korumamız altında olması, bugüne kadar online alışverişe güven duymayan kullanıcıların bakışını değiştirecek.

2018 ajandalarının ilk sıralarında önemli Ar-Ge projelerini hayata geçirmek ve teknolojiyi altyapısını geliştirmek de bulunuyor.

Rıfat Oğuz

Rıfat Oğuz

RIFAT OĞUZ SİNEMİA KURUCUSU
“YENİ SİSTEM GELİŞTİRDİK”
YAPAY ZEKA Yapay zeka ve artırılmış gerçeklik teknolojilerimizin ilk somut adımları yeni mobil uygulamamızla kullanıcılarımızla buluştu. Ayrıca “Sinemiacoin” üzerine çalışmalarımız sürüyor. Blockchain’le geliştirdiğimiz teknolojiyle tüm sinemaya gitme deneyiminde kullanılabilen bir ödeme yöntemi sunacağız. Farklı teknolojilerle de kullanıcılarımızın karşısına çıkmayı sürdüreceğiz.

“FONLARLA GÖRÜŞÜYORUZ” Yeni yatırımımız için dünyanın en büyük fonlarıyla görüşmelerimiz devam ediyor. 2018’de bu fonların birinden yatırım alacağız. 2019’un ilk yarısına kadar toplamda 50 milyon dolarlık yatırım almış olmayı planlıyoruz. Bu fonlarla Amerika pazarında hızla büyürken Asya, Pasifik ve Avrupa pazarlarına yayılmayı hedefliyoruz. Bu yıl ilk kez 6 yeni pazara açılarak toplam 9 ülkede olmayı planlıyoruz.

Nevzat Ataklı

Nevzat Ataklı

NEVZAT ATAKLI TRİO MOBİL KURUCU ORTAK VE CEO’SU
“TEK ODAĞIMIZ BÜYÜME”
2018 AJANDASI AR-GE ekibimiz 20 kişiye ulaştı. Bu yıl AR-GE’miz tarafından geliştirilen yeni ürünleri lanse edip pazarda yer edinmesini sağlamak ajandamın en önemli gündem maddesi.

YENİ ÇÖZÜM Bu yıla dijital tesis çözümümüzün lansmanıyla başladık. Bu sözüm işletmelerin enerjiden, iş gücüne ve müşteri memnuniyetine kadar tüm parametreleri tek bir platformla ölçümleyip analiz edebilecekleri çok yenilikçi bir IoT (nesnelerin interneti) çözümü. Konsepti, donanımları, yazılımlarıyla tamamen kendi ürün ve mühendislik ekiplerimiz tarafından geliştirildi.

HEDEFLER Bu yıl tek odağımız büyüme olacak. Hedefimiz 2018’de ciro bazında yüzde 70 büyümek. 10 bin olan kurumsal müşteri sayımızı 18 bine çıkarmayı hedefliyoruz. Yurt içi ve yurt dışında partner ağımızı da büyütmeye devam edeceğiz.

Bu yıl çok aydıda start up yurt dışına açılnaj için hazılık yapacak.
Satrt up’lar 2018’de pazarlamaya yoğunlaşacak, müşteri memnuniyetini ve mutluluğu da artıracak.

Yorum yapın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.