Saas’ın Yükselişi


Sartner, SaaS çözümlerinin sadece 2020’de 105 milyar dolarlık gelir yaratacağını tahmin ediyor. Bu rakam Gartner’ın 2019 yılında yaptığı tahminin 20 milyar dolar üzerinde. Sıradan bir yılda ise SaaS pazarı ortalama yüzde 20’nin üzerinde büyüyor.

Özlem Aydın Ayvacı
oaydin@capital.com.tr

SaaS-Powered Workplace’in araştırmasına göre 2022 yılına kadar kurumlar, uygulamalarının yüzde 80’inden fazlasını SaaS altyapılarında barındıracak. Aynı zamanda Cisco Global Cloud Index’e göre de SaaS uygulamaları bu yıl itibarıyla tüm bulut iş yükünün yüzde 74’ünü oluşturacak.

Kurumların elindeki donanımların yüzde 40’ı da ömrünün sonuna yaklaşıyor. Tüm bu trendler göz önüne alındığında donanımların buluta, bulut yatırımlarının da SaaS’a kayması 2020’nin en önemli trendleri arasında yer alıyor.

Tabloları görmek için görsellere tıklayın.

Plus Clouds CEO’su Serkan Koçak, SaaS’ın günlük hayatın bir parçası haline geldiğini söylüyor ve şöyle
anlatıyor: “Örneğin bir ev kadını veya bir öğrenci SaaS ürünler sayesinde el becerilerini kullanarak tüm dünyaya ürünlerini satabilmenin avantajını yaşıyor.

Fotoğraflarımızı, dosyalarımızı paylaşma ve depolama hizmeti sunan şirketlerden, aldığımız reklam, kampanya e-postalarına, hazır internet sitesi veya muhasebe programlarına kadar birçok uygulama SaaS şemsiyesi altında.

YATIRIMLAR ARTIYOR

Startups.watch Kurucusu Serkan Ünsal, geçtiğimiz yıl globalde 2 bin 188 SaaS girişimine 20 milyar dolar yatırım yapıldığını, 2020 yılının ilk 10 ayında tüm dünyada 1.475 girişimin 15,7 milyar dolar yatırım aldığını söylüyor ve 2020de pazarın pandemi nedeniyle çift haneli büyüyeceğini öngörüyor.

Ünsal, “Aslında pandemi nedeniyle dijital dönüşümün hızlanmasının SaaS’a etkisi oldukça fazla” diyor. Startups. watch verilerine göre 2020’nin ilk 10 ayında yapılan SaaS yatırımlarını geçen yılla karşılaştırdığımızda şimdiden inanılmaz bir büyüme gözleniyor.

2020’de 21 SaaS girişimine toplam 48 milyon 36 bin 500 dolar yatırım yapıldı. Bu, bir yılda yüzde 477 oranında artış anlamına geliyor. Serkan Ünsal, bu durumu şöyle değerlendiriyor:

Bu yıl adet olarak geçtiğimiz 2 yıldan daha iyi bir seviyede. Bunda da pandemi nedeniyle dijital dönüşüm konusunda geride kalmış şirketlerin dijitalleşmek için hızlanmak zorunda kalmasının etkisi oldu.”

DİJİTALLEŞME ZORUNLULUĞU

Çok değil, yakın bir zamana kadar şirketler herhangi bir yazılıma ihtiyaç duyduğunda o yazılımı yüksek bir fiyata satın almaya, kurmaya ve nasıl kullanacaklarını öğrenmeye saatler harcarken SaaS ile yeni nesil teknolojinin kapısı aralandı.

Paraşüt Kurucu Ortağı ve CEO’su Sean X Yu, “SaaS, bilgisayar ya da akıllı cihaz kullanıcılarının bulut tabanlı uygulamalara internet aracılığıyla bağlanmasını ve bunları kullanmasını sağlayan bir yazılım olarak karşımıza çıktı.

Üstelik kullanıcılara ihtiyaçları kadarını satın alabilecekleri, kullandıkça öde esasına dayanan bir yazılım çözümü sunuldu. ihtiyaçlara göre alternatif üreten, esnek çözümler sunan, belli bir plan çerçevesinde sürekli gelişip güncellenen ve kurulum maliyeti olmayan bu yeni sistem, kısa zamanda hızlı bir yükseliş yaşadı” diyor.

Yu, “Pandemi, tüm sektörleri dijital dönüşüme zorladı. Bu noktada iş yönetimini zaman, mekan ve cihaz bağımsız mobil yapabilmeye de olanak tanıyan bulut tabanlı SaaS girişimleri öne çıktı” diye konuşuyor.

Yu, Paraşüt’ün de bu doğrultuda büyüdüğünü söylüyor ve ekliyor: “2020’yi geçen yıla göre ciro bazında yüzde 100 büyüyerek kapatacağız. Hedefimiz, ön muhasebenin dijital geleceğini tasarlamak.”

UZAKTAN ÇALIŞMA ETKİSİ

SaaS pazarının önünde, birçok sektör raporuna göre pozitif bir dönem var. Bu yükselişin en önemli nedenlerinden biri de pandemi sürecinin hayatımıza kattığı evden çalışma modeli.

PCI Checklist Kurucu Ortağı ve CEO’su Kıvanç Harputlu, evden çalışma modeline geçişin SaaS ürünlerine olan ihtiyacı seçenekten zorunluluğa çevirdiğini söylüyor ve “Birçok şirket evden çalışmaya COVID-19 sonrasında da devam edecek” diyor.

Harputlu, PCI Checklist’in de bu doğrultuda büyüyeceğini söylüyor. Geçtiğimiz yıl 150 adet e-ticaret sitesini denetleyerek başladıkları yolculuklarının Ekim 2020 ayı itibarıyla 5 bin 500’e ulaştığını anlatıyor ve “Bu sayının yılın sonuna kadar 8 bine çıkacağını öngörüyoruz.

36 katlık büyüme sağladık. Sadece 12 ayda yakaladığımız başarı, bizi globale açılma konusunda teşvik etti. Amacımız, 2022’nin ikinci yarısında Avrupa’nın kendi kategorimizde en büyük siber güvenlik şirketi olmak” diyor.

PEAKUP COO’su Kadircan Toprakçı, iş hayatının eve taşınmasının işverenler için zorunlu bir dijital dönüşümü gerektirirken, gerekli teknolojik altyapıya sahip olmayan kurumların oldukça zorlandığını belirtiyor.

Toprakçı, “Satış hacmi ve buna bağlı ciro artışına ek olarak Türkiye ve yurt dışında patentlenmiş ürün, ABD ve Ingiltere başta olmak üzere yurt dışı marka tescili başlıkları PEAKUP için 2020’nin önemli hedefleri arasında. Avrupa ve ABD pazarını hedefliyoruz.

Amerika pazarına agresif bir giriş yapmak başlıca hedeflerimiz arasında. Iş gücü planlamamızda önümüzdeki yıl yüzde 1520 bandında artış öngörüyoruz” diyor.

YAZILIMI DEMOKRATİKLEŞTİ

SaaS, pandemiyle birlikte işletmelerin maliyetlerde kısıntıya gittiği bu süreçte; herhangi bir donanım, yazılım, personel ya da eğitim yatırımı gerektirmediği için tercih nedeni haline geliyor. Klasik yazılımların gerektirdiği yüksek ön yatırım maliyetlerini ortadan kaldıran SaaS çözümleri, yazılımın demokratikleşmesini sağlıyor.

Kolay IK Kurucu Ortağı Efecan Erdur, “Bence artık SaaS yazılımlara sadece yazılım demenin vakti geldi. Bunun dışında kalan yazılımlar eski usul lisanslı yazılımlar. Pandemi öncesinde de eski usul yazılımlar gün geçtikçe kan kaybediyor ve bulut üzerinde çalışan yazılımlar stabil bir şekilde büyüyordu.

Ancak pandemi sonrası gördük ki yazılım her an erişime açık ve ofis bağımsız olduğunda anlamlı. Bu nedenle zaten büyüyen bir trendi pandemi daha da hızlandırdı” diyor.

Erdur, 2019’a kıyasla en az yüzde 50 büyüme bekliyoruz, şimdiden 2019 ciro rakamını geçtik. Kısa vadede ayakta kal, orta vadede ciroyu artır ve uzun vadede farklı ülkelerde gelir kanalları yarat planıyla ilerliyoruz” diyor.

SAAS İHTİYACI ARTACAK

SaaS’a olan ihtiyacın önümüzdeki dönemde daha da artması bekleniyor. Böyle düşünen isimlerden biri de Ikas Kurucu Ortağı ve CEO’su Mustafa Namoğlu. Namoğlu, pandemi sürecinde SaaS yazılımlarının kullanım hacmi büyümüş olsa da ekonomik bir büyümeden bahsedemediklerini belirtiyor.

Namoğlu, çoğu SaaS girişiminin, krizden etkilenen müşterilerini kaybetmemek için abonelik ücretlerinde indirim yapmak zorunda kaldığına dikkat çekiyor.

Yine de yeni normal döneminde işletmelerin SaaS ihtiyaçlarının daha da artacağını söylüyor ve büyüme hedeflerini şöyle anlatıyor: “Bu hedefe ulaşma yolunda emin adımlarla ilerliyoruz.

2020 yılının başından beri aylık ortalama yüzde 25’lik agresif bir büyüme oranı yakaladık. Geçtiğimiz aylarda QNB Finansbank’ın yatırım kolu olan QNBEYOND Ventures ile ortaklığımızı duyurduk.

Bu ortaklık, hedefimize ulaşmamız için iyi bir yol gösterici niteliği taşıyor. 2021 yılının başında bu ortaklığın meyvesi olan KOBI’lerin işlerini kolaylaştıracak yeni ürünümüzü tanıtıp operasyonlarımızı yurt dışına taşımayı hedefliyoruz.”

HIZLI BÜYÜME PEŞİNDE

Apsiyon CEO’su Kudret Türk, SaaS girişimlerinin kesintisiz hizmetin, ofis dışında sadece mobil uygulamalarla sağlanacağını kanıtladığını söylüyor.

Pandemi öncesinde başlayan, pandemi sırasında da büyüme ivmesi yakalayan bu girişimlerin, yaşanan talep artışı nedeniyle gelecekte daha da büyüyeceğini düşünen Türk, Apsiyon’un büyüme hedeflerini ve planlarını şöyle paylaşıyor:

“Geçtiğimiz yıla oranla yaklaşık 2 kat büyüdük. Hizmet verdiğimiz konut sayısında yüzde 65 e varan büyüme elde ettik. 2020 yılında da 2 kat büyüme hedefi koyduk. Yılın sonunda hizmet verdiğimiz konut sayısını 1 milyonun üzerine çıkarmayı hedefliyoruz.”

Ayvos Kurucusu ve CEO’su Eray Hangül, geliştirdikleri SaaS altyapıya uygun yazılımları daha fazla sektörde daha fazla cihazla buluşturarak toplam katma değeri artırıcı çıktılar sunmayı hedeflediklerini belirtiyor. Hangül, “2020 sonunda öngördüğümüz büyümeye pandemiye rağmen yaklaşmış durumdayız. 2021’de bu ivmenin hızlanacağını öngörüyoruz” diyor.

Ingosa Yönetici ortakları Dürin Artuk ve Gökçe Duman, bir SaaS olarak Ingosa’nın yapay zeka tabanlı chatbot’larıyla KOBI’lerin kullanıcılardan gelen taleplere yetişememe sorunlarını çözdüklerini belirtiyor. Ortaklar, “Pandemi çevrimiçi/dijital sektörü hızlandırdı. Ingosa’nın büyüme planlarını da olumlu yönde etkiledi” diye konuşuyor.

Prisync CEO’su Burç Tanır, milyonlarca şirketin faaliyet gösterdiği e-ticaret pazarında, bugün sadece 100’lerce şirkete hizmet verdiklerini dolayısıyla gidebilecekleri çok yol olduğunu belirtiyor.

Tanır, hedeflerini şöyle anlatıyor: “Her yıl ciroda yüzde 100 büyüme hedefiyle ilerliyoruz.” Sovos, Türkiye pazarına yerli start up Foriba’yı satın alarak giriş yaptı.

Sovos, vergide dijital dönüşümün getirdiği zorlukların üstesinden gelecek SaaS ürünleri tasarlıyor. Sovos Türkiye Satış Direktörü Kenan Açıkelli, Sovos’un 2021 hedefinin sektörünün lideri olmak olduğunu belirtiyor.

Bir sayma girişimi olarak kurulan V-Count, yeni dönemde yeni çözümlere odaklandı. Büyüme planlarını yeni ürün üzerine kurgulayan şirketin CEO’su Demir Büyüközcü, pandemi sürecinde kapalı alanlardaki insan kapasitesini takip etmeye olanak sağlayan bir ürüne ihtiyaç olduğunu görüp hızlıca ürün gamlarına VCARE ürününü eklediklerini belirtiyor.

EMRAH PAMUK DIGITAL EXCHANGE CEO’SU
“İKİ SAAS PLATFORMUMUZ VAR”

HIZLI PAZAR
Digital Exchange olarak iki farklı SaaS platformumuz var. Bunlardan birincisi RAWY adlı bulut tabanlı video hazırlama platformu. Tasarım bilgisine sahip olmayan profesyonellerin bile kendi videolarını yapmasını sağlıyoruz. Ayrıca e-ticaret şirketlerinin ihtiyaçlarına göre özelleştirilmiş çözümler de sunuyoruz.

Bulut video, hızla büyüyen bir pazar. 2018’de 780 milyon dolar olan büyüklüğü 2025’te 930 milyon dolar olacak. Biz de 5 yıl içinde Türkiye’de 4,2 milyon TL, yurt dışında 7,5 milyon TL gelir hedefimizle pazarda etkili bir oyuncu olmayı hedefliyoruz.

DÜŞÜK MALİYETLİ
Diğer girişimimiz ise self servis bir platform olan 2gethersocial.126 ülkede on binlerce influencer, sosyal medya grubu, premium mecralar ve ünlülerle markaların dijital pazarlama çalışmalarında düşük maliyetle yüksek erişim sağlamayı hedefliyor.

Uçuk bütçelerle ölçümlenemeyen çalışmaların yerini, doğru kitleyi yakalayabilecek programatik hedefleme ve Instagram filtreleri hazırlama gibi teknik katkılarla geniş kapsamlı çalışmalar yapılabiliyor. Hedeflerimizi yukarı yönlü güncellemeyi düşünüyoruz.

MEHMET ÇELİKOL GARAJ SEPETİ CEO’SU
“2020’DE YÜZDE 357 BÜYÜME HEDEFLİYORUZ”

“MEMNUNİYETİ ARTIRACAĞIZ”
Garaj Sepeti’nin oto galeri SaaS ürünü Garaj Galeri’yle ivmemizi sürdürmeyi planlıyoruz. 2019 yılındaki işlem hacmimiz 35 milyon TL idi, 2020 yılında yüzde 357 büyümeyle yılı 125 milyon TL civarında kapatacağız.

2021 yılında da yüzde 176 büyümeyle ciroda 220 milyon TL seviyelerine ulaşmayı planlıyoruz. Yaklaşık 10 bin üyemiz mevcut. Üye sayımızı genişletmektense 2021 yılı bizim için mevcut üyelerimizin memnuniyetini artırma yılı olacak.

UZUN VADE PLANI
Pandemi döneminde ikinci el araç ticaretinin yavaşlamasıyla özellikle nisan-mayıs döneminde yüzde 40’a varan daralma yaşadık, ancak normale dönüşle birlikte haziranda daralmanın etkisini telafi ettik.

Uzun vadede oto galeri SaaS’ımız Garaj Galeri’nin iş yerlerimizin hizmet, araç alımı, araç satışı başta olmak üzere tüm ihtiyaçlarını karşılayan bir yazılım olmasını hedefliyoruz.

AYDIN SÜN FASELIS CEO’SU
YENİ PAZARLARDA BÜYÜYECEK

YURT DIŞI KATKISI
Medya ilişkileri alanında hizmet veren bir SaaS çözümüyüz. Türkiye’deki asıl büyümeyi start up’lar ve KOBİ’ler için geliştirdiğimiz self servis PR platformu FaselisGrowth’la yapmayı planlıyoruz. Ayrıca Orta Doğu ve Kuzey Afrika (MENA), Orta Asya, ABD ve Hollanda gibi ihracat pazarlarına yönelik basın bülteni dağıtım hizmetimiz de büyümeye yardımcı olacak.

ABD VE AVRUPA’DA HEDEF
Öte yanda Hollanda ve Güney Afrika’dan sonra ABD pazarına da giriş yaptık ve hedefimiz bu pazarlarda önemli oyunculardan biri olmak. Pandemi döneminin bize büyük bir olumsuz etkisi olmadı.

Pandemi öncesinden itibaren zaten toplantılarımızı video konferans üzerinde yapmaya başlamıştık. Uzun dönem planlarımız arasında Faselis’in ABD ve Avrupa pazarlarında önemli bir oyuncu olması yer alıyor.

Yorum yapın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.