“İşin büyüklüğüne değil satışlara odaklanın”


Macintosh’u başarıya ulaştıran dahi pazarlamacı olarak tanınan Guy Kawasaki, tüm dünyada girişimcilik denildiğinde akla gelen isimlerden… “The Art of the Start 2.0” ve “The Art of Social Media” gibi çok satan yönetim kitaplarının yazarı Kawasaki ile başarılı bir start up olma yolunda tavsiyelerini aldık:

Girişimciler iş kurarken nelere odaklanmalı, önceliklerini nasıl belirlemeli? Girişimcilerin ana odağı müşterilere rahatça ulaşacak bir iş prototipi oluşturmak olmalı. Tabii yatırımcılardan yatırım almaları da çok önemli bir unsur.

Girişimcilerin en sık yaptıkları hatalar neler? Bu hataların nasıl üstesinden gelebilirler? En büyük hata başarılı bir prototip oluşturmadan, girişim belli bir büyüklüğe gelmeden hemen bir fon arayışına, yatırım bulmaya girişmek oluyor. Unutmayın: Önce ürün ya da hizmetinizin prototipine odaklanın ve sonrasında ne avlıyorsanız onu yiyin.

İyi bir başlangıç yapan girişimcilere işi büyütmede ana tavsiyeleriniz neler olacak? Girişimcilere işlerinin büyüklüğünden çok satış hedefleri için endişelenmelerini tavsiye ederim. Satış yapabiliyorsanız işi büyütmenin yolunu zaten bulursunuz. Ama satışlarda sorun varsa işin ne kadar büyük olduğunun bir önemi kalmaz. Şirketin kuruluş aşamasında girişimciler, büyümeyecek bir iş kuracağız diye korkmamalı. En önemli nokta, insanların her koşul altında sizin ürün ve hizmetlerinizi kullanıp kullanmadığı belirlemek olur.

Türk girişimcilerin genelde yatırımcıları ikna etmede sorunlar yaşadıklarını görüyoruz. Yatırım almak için girişimcilerin hangi noktalara dikkat etmeleri gerekiyor? Girişimcilerin kendilerini, işlerini en doğru şekilde aktarabilmesinin en iyi iki yolu var: Bir demo hazırlamak. İki, ürün veya hizmetlerini müşterilerine göstermek. Eğer bu iki yolu izlemezseniz, samimi olamazsınız ve kendinizi tam olarak ifade edemezsiniz.

Sizce gelişmekte olan ülkelerden çıkan girişimlerin dünya çapında başarılı olma şansı var mı? Bir start up’ın nereden çıktığı sunduğu ürün ya da hizmetin kalitesi kadar önemli değil. Ivır zıvır bir start up Silikon Vadisi’nden de çıksa yine başarısız ve ıvır zıvırdır, bu değişmez. Dünyanın her yerinden girişimciler başarılı bir prototip yaratabilir, pazara sunar ve gerekirse ürün üzerinde yenilikler yapabilir. Tabii işlerini duyurabilmek için sosyal medyaya ihtiyaçları var.

Peki sosyal medyayı bir pazarlama aracı olarak nasıl etkin kullanabilirler? Sosyal medya, girişimciler için harika bir mecra çünkü hızlı, bedava ve aynı zamanda her yerde herkese ulaşabilen bir pazarlama ortamı sunuyor. Ben Facebook’a ya da iş yapılan ülkeye göre Facebook’a eşdeğer görülen mecraya odaklanırdım. Burada işin sırrı, hedef müşteri kitlenize yarattığınız ürün ya da hizmetinizi doğru tanıtacak değerli bir içerik oluşturmak.

ETKİNLİKLERİN TEK ADRESİ OLDU
Emre Kızıldaş/etkiNNlik Kurucu Ortağı

Ben Emre Kızıltaş. 2015 yılı Aralık ayında ben, Onur ve Burak etkiNNlik’i kurmaya başladık ve yakın zamanda bu girişimi BETA olarak açtık. Ben ve Burak, Marmara Üniversitesi Matematik bölümü öğrencisiyiz, Onur ise Yıldız Teknik Üniversitesi’nde aynı bölümde okuyor. Aynı üniversitelerde olduğumuz için Burak’la aynı kulüplere üye olduk, beraber etkinliklere katıldık ve kulüp yönetiminde yer aldık. Aralık 2015’te üyesi olduğumuz Algoritmik Kariyer Kulübü’nün bir etkinliğini düzenlemeye karar verdik. Ancak bu etkinlik diğerlerinden farklı olarak çok fazla öğrenciye hitap edecekti. Kulübün toplantısında kaç kişiye ulaşılacağı, nasıl tanıtım yapılacağı gibi tüm bu işlerin bir arada olduğu bir internet girişimi geldi. Bunu diğer üyelerle de paylaştık ve olumlu geri dönüşler aldık. Ben sistemi yazmaya başladım ve araştırma geliştirme sorumlusu olan Burak da sisteme nelerin eklenebileceğini söyledi. Bu etkinlik için siteyi açtık. Etkinliğin geniş tanıtımlarını yaptık, afişlerde etkiNNlik sitesinin linki, logosu basıldı ve siteye etkinlik gününe kadar 300’e yakın öğrenci kayıt oldu. 200’e yakın öğrenci alanda check-in yaptı. DİJİTAL SERTİFİKA Daha sonrasında Onur bu sistemi kendi üniversitesinde tanıtmaya başladı ve bir etkinlikte daha etkiNNlik sistemi kullanıldı. Bu etkinlik site trafiğini daha da artırdı. Bunu fark edince siteyi Türkiye’deki tüm üniversitelere açık hale getirmeye başladık. Belli başlı üniversitelerin kulüp listelerini çıkardık, yöneticileriyle iletişime geçtik. Isparta’dan, Konya’dan, Gaziantep’ten ve birçok yerden üniversite kulübü sisteme başvurdu. Bu kulüplerin de etkinliklerinde etkiNNlik logosu ve adresi yer aldı. Bu sayede üniversite bahar döneminde inanılmaz bir ivme yakaladık. Bugün etkiNNlik ile tüm üniversite etkinliklerine tek bir yerden erişebilir, kayıt olabilirsiniz. etkiNNlik ayrıca kendi bünyesine katılan üniversite kulüplerine kayıt olanağı da sağlıyor. etkiNNlik sisteminde bir etkinliğe kayıt olan öğrenci, etkinlik günü etkinlik alanına giderek yetkili kişiye bilet numarasını göstererek ya da kendisine verilen QR kodunu okutturarak etkinliğe girdiğine dair check-in yapmış olur. Etkinlik bitiminin ertesindeki maksimum 5 iş günü içerisinde de katılım sertifikası dijital olarak e-posta adresine gönderilir. Öğrenci dilerse bu sertifikayı yazdırabilir de…

GENÇ GİRİŞİMCİLERE VERGİ MÜJDESİ

Erdem Mümtaz Hacıpaşaoğlu/Startup Hukuku Kurucu Ortağı
Gelir Vergisi Kanunu’na 6663 sayılı kanun ile eklenerek getirilen vergi istisnası, genç girişimcilerin çıktıkları bu zorlu yolculukta ilk adımlarını çok daha az yükle atmalarını sağlayacak. Yeni düzenlemeden, ticari, zirai veya mesleki faaliyeti nedeniyle ilk defa gelir vergisi mükellefi olan ve 29 yaşını doldurmamış tam mükellef gerçek kişiler, kazançlarının 75 bin TL’ye kadar olan kısımları için üç vergilendirme dönemi boyunca vergi muafiyetinden faydalanacak. Girişimcilerin bu istisnadan yararlanabilmesi için:

İşe başlamanın kanuni süre içerisinde bildirilmiş olması

Kendi işinde bilfiil çalışması veya işin kendisi tarafından sevk ve idare edilmesi.

Faaliyeti adi ortaklık veya şahıs şirketi bünyesinde yapılması halinde tüm ortakların işe başlama tarihi itibariyle bu maddedeki şartları taşıması

Ölüm nedeniyle faaliyetin eş ve çocuklar tarafından devralınması hali hariç olmak üzere, faaliyeti durdurulan veya faaliyetine devam eden bir işletmenin ya da mesleki faaliyetin eş veya üçüncü dereceye kadar (bu derece dâhil) kan veya kayın hısımlarından devralınmamış olması

Mevcut bir işletmeye veya mesleki faaliyete sonradan ortak olunmaması gerekmektedir. Bir diğer önemli konu ise 75 bin TL’nin altındaki kazançların da vergisi ödenmeyecek olsa bile bu, yıllık beyanname ile bildirilmesi zorunluluğunu ortadan kaldırmayacaktır. Bu istisnanın, 29 yaş altı gençleri kendi işlerini kurmaya özendirerek, ülkemizdeki girişimcilik ekosisteminin büyümesine büyük katkıda bulunacağına inanıyor, önümüzdeki yıllar içerisinde 1 milyar sınırını aşan nice girişimlerin olmasını diliyoruz.

28 yaşındayım, bu istisnadan bir sene mi yararlanabileceğim?

Yorum yapın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.