“Emekli olmadan Bir İş Daha Kuracağım”

Ersan Özer, İtiraf.com, İstanbul.net, Uzman TV gibi markaların yaratıcısı… Şimdi ise Mediakraft Türkiye çatısı altında Oha Diyorum, YapYap, Afacan TV gibi YouTube’a özel içerik üreten en fazla aboneye sahip kanalları yönetiyor. Özer’in girişimcilik tutkusu henüz bitmiş değil. Emekli olmadan önce bir iş daha kurmayı planladığını söylüyor. “Bu kez yatırım alma, exit yapma baskısından sıyrılacağım. Kendi yağında kavrulan, oğluma da bırakabileceğim bir dükkanım olsun istiyorum” diyor.

Ersan Özer, tabiri caizse Türkiye’ye interneti öğreten isimlerden… Kurduğu İtiraf.com, Uzman TV, İstanbul.net gibi girişimler, öncü markalar haline geldi. Özer’in girişimleri aslında kariyeriyle doğru orantılı. Reklamcılık bölümünden 1993’te mezun olduktan sonra 2000 yılına kadar gazete, dergi, radyo, televizyon gibi medyanın her alanında çalıştı. Bunların arasında Beyaz Show’un yönetmenliği, Okan Bayülgen’in yazarlığı, döneminde büyük ilgi görmüş yalan haber programı Şok gibi popüler yayınlar da var. Özer, 2000 yılında NTV’de editörlük yaparken internetteki fırsatı gördü ve İtiraf.com’la birlikte internet girişimciliği kariyeri başlamış oldu. Kurduğu girişimlerin bu kadar başarılı olmasının sebebiyse fırsatları doğru değerlendirmesi, “En iyi bildiğim iş” dediği içerik üretme alanına yönelmesi ve tabii yaratıcılık… Yaptığı işlerden bir süre sonra sıkıldığını ve yeni bir şeyler üretmek istediğini söyleyen Özer, emekli olmadan önce bir iş daha kurmayı düşünüyor. Yine medya ve içerik alanında, ancak yatırım, exit gibi baskılardan kendini sıyırmak istediğini belirtiyor ve “Bir bakkal sabah dükkanını nasıl açıyor ve exit yapacak mıyım diye düşünmüyorsa ben de öyle yapmak istiyorum” diyor. Özer’le girişimlerinin hikayesini ve bundan sonraki hedeflerini konuştuk:

 

Kurulduğu dönemde bir marka haline gelen ve tıklanma rekorları kıran İtiraf.com’un ve dolayısıyla sizin girişimcilik hikayeniz nasıl başladı?
2000 yılında NTV’de editörlük yaptığım sırada, internet hayatımıza yeni yeni giriyordu. Burada ne yapılır, ne edilir kimse bilmiyordu. İnternette ne yapabilirim diye düşündüm ve birkaç fikirden sonra İtiraf.com ortaya çıktı. Aslında fikrin çıkışında magazin programlarından etkilendim. O dönemde Televole gibi programlar çok meşhurdu. Ünlü insanların magazini izleniyorsa sıradan insanların da hayatlarını anlatabildiği bir platform olması enteresan bir fikir olarak gözüktü. Nihayetinde İtiraf. com’da insanlar kendi hayatlarının magazinini yapıyordu.

İtiraf.com size ne kattı? Neler öğrendiniz?
İtiraf.com’un iş yapacağını biliyordum ama sorun internetin bilinmemesiydi. Buna rağmen günde 100 bin tekil ziyaretçiye ulaşmıştı. O zaman için bu çok büyük bir rakamdı. Her gün 1.000 civarında itiraf geliyordu. İtiraf.com aslında hem bana hem popüler olduktan sonra insanlara internetin nasıl bir şey olduğunu öğretti. Anonim olabiliyorsunuz, bir sürü insan sizi okuyabiliyor, rumuzunuzla meşhur olabiliyorsunuz. Bunlar, o dönemde insanların hayatında olan kavramlar değildi. Bu kadar popüler olunca da internetten bir şeyler yapılabildiğini, hayatımı bundan sonra bu şekilde idame ettirebileceğimi anladım ve NTV’deki işimden ayrılarak sadece bu işle ilgilenmeye başladım.

 

Nasıl zorluklar yaşadınız? Para kazanabiliyor muydunuz?
O dönemde internetten para kazanmak çok zordu, çünkü internet reklamları henüz yaygın değildi. O nedenle bu dönemde gazetede köşe yazarlığı ile televizyonlara iş yapıyordum. Ama interneti hep ana işim olarak gördüm. Bu, 2004 yılına kadar böyle devam etti. 2004’te oğlum doğunca artık para kazanmam gerekiyordu. O zaman Idefix ve Siberalem’in sahibi olan Ebi’ye hisselerimi sattım. İlk exit’imi de böyle yapmış oldum.

Sonra yolunuza nasıl devam ettiniz?
Exit yaptığım 2004-2005 aslında Türkiye’de internetten para kazanmaya başlanan bir dönemdi. Gittigidiyor. com’un kurucuları arkadaşımdı, onlar da o zaman emekleme dönemindeydi. Birlikte ne yapabiliriz diye konuştuk. İstanbul.net, İzmir.net ve Ankara.net olmak üzere şehre özel arkadaşlık siteleri kurduk. Ben fikir bulmayı seviyorum, burada güzel bir fikir vardı. Benzer siteler İstanbul’u Avrupa ve Anadolu Yakası olarak ayırıyordu. Oysa Şişli de Avrupa Yakası’nda, Silivri de… Biz insanlara kendilerine yakın lokasyonlardan arkadaşlık kurabilecekleri bir ortam oluşturduk ve bu fikir çok ilgi gördü. İlk yılın sonunda çok anlamlı paralar kazanmaya başladık. Daha sonra Turgay Ciner şirketin yüzde 30’unu satın aldı. İlk çıkışı böyle yaptık. Sonra oradan kazandığımız parayla yeni bir iş kurmaya karar verdik ve 2007’de Uzman TV’yi kurduk.

Uzman TV de çok popüler mecralardan biri haline gelmişti. Onun fikri nasıl ortaya çıktı?
Türkiye’de hala devam eden bir sıkıntı var; internette Türkçe kaynaklar kısıtlı. O zaman çok daha kısıtlıydı. About.com adlı bir site vardı, oradan ilham aldım. Sadece uzmanların sorulara yanıt verdiği bir site kurmak istedim. Her konuda videolar hazırladık. Hatta kedilerin iç kulak iltihabına kadar gelmiştik. Ben ayrıldığımda 80 bin videoya ulaşmıştık. Arkadaşlık siteleriyle eş zamanlı ilerledi. Hepsini Magnet çatısı altında topladık.

”KANALLARIN PERFORMANSLARI NASIL? Oha Diyorum, 2,5 milyon kişiyle en fazla aboneye sahip 2’nci YouTube kanalı.”

Uzman TV de Türkiye için yeni bir fikirdi. Sıkıntılar oldu mu?
Bu dönemde de İtiraf.com’da benzer bir sıkıntı yaşadım. Türkiye’de henüz video reklam bilinen bir kavram değildi. 4,5 yıl hiç para kazanmadan bu işle uğraştık. O dönemde öncü olarak video reklamda oyunun kurallarını koyan bir pozisyonumuz oldu. Daha sonra Gittigidiyor’daki ortaklarım çok iyi bir paraya exit yaptı. Benim Uzman TV’deki hisselerimi almayı teklif ettiler. Ben de kabul ettim, çünkü bir süre sonra yaptığım işten sıkılıp yeni arayışlara giriyorum. Böylece 2011 yılında Magnet’ten tamamen çıktım.

”AYDA KAÇ VİDEO YAYINLIYORSUNUZ? Toplamda ayda 200 milyon civarında video gösteriyoruz.”

Şu anki işiniz Mediakraft Türkiye’den bahseder misiniz?
Mediakraft, bir Alman şirketi. YouTube kanallarını bünyelerinde topluyorlar. Bu kanallara destek veriyor, reklam almalarını sağlıyorlar. 2013 yılında onlarla görüştük, ben de şirkete ortak oldum. Bu modeli Türkiye’de denedik ama onların modeliyle olmadı. Çünkü o zaman YouTuber’lar çok yoktu, reklam veren azdı. Biz de kendi modelimizi oluşturduk. Benim hayatta en iyi bildiğim şey içerik üretmek. Kendi içeriğimizi kendimiz üretmeye karar verdik.

Kanalların şu anki durumu nedir?
Oha Diyorum şu anda Türkiye’de 2,5 milyon kişiyle en fazla aboneye sahip 2’nci YouTube kanalı. Bizden önce bir müzik kanalı var. Yani aslında YouTube için içerik üreten aboneye sahip birinci şirketiz diyebiliriz. Bunun dışında en fazla izlenmeye sahip 4’üncü kanal. YapYap da çok iyi durumda. Oyun Delisi, BonBon TV, Liste Delisi ve Afacan TV ile beraber 6 büyük kanalımız var.

En çok hangi kanalınız öne çıkıyor?
Toplamda ayda 200 milyon civarında video gösteriyoruz. En fazla aboneye sahip olan Oha Diyorum ama 200 milyonun 30 milyonu Afacan TV. Aynı zamanda gelirimizin yarısı da Afacan TV’den geliyor.

Mediakraft için yatırıma ihtiyaç var mı?
Şirket yapısı altında YouTube’dan para kazanmak çok kolay değil. Şu an 13 kişilik bir ekibiz, freelancer arkadaşlarımız da var. Ancak 10 kişi daha almak istesek şu anki koşullarımızda alamayız. Yatırıma ihtiyacımız var, çünkü burası nihayetinde bir start up. Para kazanıyoruz ama kendi yağımızda kavrulacak kadar. Aslında Türkiye’de YouTube’un önemi büyük medyalar tarafından iyi anlaşılamadı. Reklam veren artık benim oğluma ulaşamıyor, çünkü oğlum televizyon izlemiyor, YouTube’a gidiyor. Bunun öneminin iyi anlaşılması lazım.

Hedefiniz nedir?
Şu an temel derdimiz büyümekten önce olduğumuz yeri korumak. Artık rekabet artıyor ve bu rekabette şu an en büyüklerden biri olmamızın avantajı var. Burayı sağlamlaştırmalıyız, çünkü para kazanmak için izlenmemiz gerekiyor.

“BAŞARISIZLIK DÜNYANIN SONU DEĞİL”

300 BİN DOLAR BATIRDI 2012 yılında Gittigidiyor’daki ortaklarımla Youlike’ı kurduk. Youlike’da birbiriyle benzer beğenileri olan insanları bir araya getirmeyi hedefledik. Birinin profiline girdiğinizde kahveyi nasıl sevdiğini, inancını görebiliyordunuz. 2 yıl gece gündüz uğraştık ve 300 bin dolar gibi bir meblağı yakarak o işi kapattık.

YANLIŞ KARARLAR ALDI Bir iş iyi giderken stres altında olmadığınız için sağlıklı kararlar alabiliyorsunuz. Ama baskı altında işi kurtarmak için abuk sabuk hamleler yapabiliyor, yanlış kararlar verebiliyorsunuz. Ben de o dönemde iş ilerlemiyor, büyümüyor diye stres altına girdim ve şu an yapmam dediğim kararları hayata geçirdim.

BAŞARISIZLIK NE ÖĞRETTİ? Benim o döneme kadar hayatımda başarısız olduğum hiçbir konu olmamıştı. Bu nedenle psikolojik sıkıntılar yaşadım. Hem başkalarının parasını batırdım hem iki yıllık emeğim gitti hem de kariyerime başarısızlık halkası eklendi. Bu dönemde ben başarısızlığı sindirmeyi öğrendim. Bir daha başarısız olursam o yürek ağrılarını yaşamam. Başarısızlık dünyanın sonu değil.

“YATIRIMCIYA FATURAYLA GİTMELİ”

Girişimin ilk ayağı düzgün bir fikir bulmak. Ancak fikri başarılı kılan uygulaması. Bu işler sabır ve çalışma gerektiriyor. Kötü günlere hazırlıklı olmalısınız. Yaptığınız iş 5 yıl para kazanmayabilir.

Yatırımcı, parasını bankaya yatırmak yerine size yatırıyor. Sizden de karşılığını almak istiyor. Yatırımcıya fikirle değil, faturayla gitmeniz lazım. İyi gitmeyen işe yatırım alamazsınız.

Girişimciler, dünyadan büyük başarı hikayelerine kapılıp bir girişim kuracağım, insanların hayatını değiştireceğim, exit yapacağım diye düşünüyor. Ama sonuç hiç öyle olmuyor. Gelişmekte olan bir ülkenin koşullarında iş yaptığınızı unutmayın.

Artık giderek taşlar yerine oturuyor ama ilk başta kurulan temel taşlar hala büyük işler. Seri ilan, e-ticaret, pazaryeri gibi… Ancak bunların dikeyleri çok fazla yok, dikey alanlarda başarılı işler yapılabilir.

KOBİ’ler Türkiye’deki şirketlerin 10’da 9’unu oluşturuyor ama hala interneti bilmeyen çok KOBİ var. Onların sorunlarını çözen girişimler başarılı oluyor. Örneğin Yemeksepeti de küçük işletmelerin sorununu çözen bir girişim. Küçük işletmelerin yaşadığı problemlere odaklanabilirsiniz.

“OĞLUMA DA BIRAKABİLECEĞİM BİR DÜKKAN AÇMAK İSTİYORUM”

BİR GİRİŞİM DAHA Girişimcilikten önce de oradan oraya geçmeyi severdim. En uzun çalıştığım süre 1 yıldı. Her işte başka şeyler öğreniyorsunuz. O nedenle böyle art arda başka işlere girdim. Eskisi kadar zıpır değilim ama bu işten sonra emekli olmadan önce bir iş daha kurmayı düşünüyorum. Şu an 47 yaşındayım, hala enerjim varken değerlendirmek istiyorum.

BASKILARDAN SIYRILACAK İnternet işlerinde yatırım alırsın, exit yaparsın gibi kalıplar, hep büyüme, duyurma baskısı var. Yeni işimde bunlardan kendimi sıyıracağım. Sabah bakkal nasıl dükkanını açıyorsa ben de işimi yapacağım. Exit planları, yatırım gibi konular umurumda olmayacak. Oğluma da bırakabileceğim, kendi yağında kavrulan bir dükkan olsun istiyorum.

YİNE MEDYA İŞİ OLACAK Belki Mediakraft’ı bir internet medyası haline getirebiliriz. Bir liste sitesi, mizah sitesi açılabilir. Ya da buradan çıkıp başka bir iş yaparım. Henüz net bir düşüncem yok. Ama benim bildiğim işler içerik oluşturma, medya, internet. Yine bu alanlar üzerine bir iş olur. Kafamda daha önce düşünüp yapmadığım birtakım işler de var. Zamanı geldiğinde karar verilir, hayatı biraz akışında yaşıyorum.

Yorum yapın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.