Mukavva bir maketle başlayan devrim


Geçen sayıda “Houston’daki yatırım yarışı” başlıklı yazımda, Rice Üniversitesi’nin düzenlediği yarışmayı paylaşmıştım. 2006’da bu yarışmayı, Dartmouth Üniversitesi öğrencisi Andrew, “Trailer Tail” fikriyle kazandı.

Babür ÖZDEN  [email protected]

Andrew,yarışmanın finalinde aralarında benimde olduğum 300 jüri üyesine fotoğrafta gördüğünüz mukavvadan maketiyle icadını nasıl ürüne çevirerek Amerikan tır taşıma sanayinin yıllık benzin harcamasını yüzde 6 azaltacağını anlattı. Bu oran, milyarlarca litre benzin tasarrufuna karşılık geliyor. Bu sunumla Andrew hem yarışmayı kazandı hem jüri üyelerinden de birkaç milyon dolarlık yatırım aldı. Andrew, o mukavvadan maketini 8 yıl içinde Trailer Tail ürünü haline getirip on binlerce satmayı başardı. Şubat 2015’te şirketini çok iyi bir piyasa değerinden sattı. Andrew’un, master öğrencisi olana kadar pek çok uğraşı olmuş. Master öğreniminde tanıştığı profesörün, kamyon kasalarını aerodinamik yapmaya yönelik bir dizi endüstriyel tasarım patenti vardı. Profesör, bu patentleri Adrew’a ödünç verdi ve o da patentlerin ana prensibini ürüne çevirmeye uğraştı. O dönemde Rice Üniversitesi’ndeki yarışmayı duyan genç girişimci, bu yarışmayı kazanarak ihtiyacı olan sermayenin bir kısmını bulabilmeyi umdu. Bu yarışmaya girebilmesi için önce master öğrencisi olduğu Dartmouth Üniversitesi’ndeki yarışmayı kazanması gerekti ve bunu başardı. Andrew’un Trailer Tail’i, Rice’taki yarışmaya 2006’da katılan 800 kadar start up fikri ve planından biri oldu.

mukavva-bir-maketle-baslayan-devrim-2,Andrew 4 gün boyunca jüriyi ve izleyen herkesi büyüledi. Amerikan taşıma sanayinin “hayatta olmaz” dediği bir şeyin nasıl olabileceğini çok iyi kavradığını bizlere kanıtladı. Şekli 80 yıldır değişmemiş tır kasalarının arkasına klip-on takılacak bir kanat sistemi yarattı! Aradan geçen 3 yılda 5 kişilik şirketi, birkaç yüz Trailer Tail sattı. Şirketin aldığı en büyük sipariş 5 adeti geçmedi. Ancak bir anda yeni bir müşteri 3 bin 600 adet sipariş verdi. Bırakın 3 bin 600’ü, şirketin 10 adeti dahi aynı anda üretecek imkanı, tecrübesi, tedarikçi kanalı ve üretim kontrol sistemi yoktu. Andrew, işini büyütmede benden yardım istedi, “Çok farklı ve kalıpların dışında büyük düşünen bir rehbere ihtiyacım var” dedi. Onun “geçici” olarak bütün operasyon, satış ve pazarlamasının başına geçtim. Biz kamyonculuğu anlamayan iki kişi, benzin harcamasını yüzde 6 azaltacak bir ürünü başarıyla piyasaya sürdük ve Andrew, sonra şirketini iyi bir değerden sattı. Kıssadan hisse, bir işte başarılı olmak için başlarken o işten anlıyor olmak şart değil.

Yorum yapın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.