Sırada ne var?
Startup100 Ödülleri, bu yıl üçüncü kez verildi. Türkiye’nin en başarılı 100 start up’ını ekosistemin önde gelen 70 isminin oluşturduğu büyük jüri seçti. Bu yıl Türkiye’nin en başarılı start up’ı Insider olurken ikinci sırada iyzico, üçüncü sırada ise Getir yer aldı. Onları sırasıyla Kolay İK, Sinemia, Onedio, Paraşüt, Segmentify, V-Count ve Connected2. me izledi. Start Up Dergisi, Türkiye’nin en başarılı 100 start up’ına ‘Bundan sonraki en önemli hedeflerini’ sordu. İşte yanıtlar…
Özlem Aydın Ayvacı [email protected]
Türkiye’de start up ekosistemi bu yıl başarılı çıkışlarla (exit) moral buluyor. 2018 yılı başından itibaren 13 başarılı start up exit’i gerçekleştirildi. Trendyol’un yüzde 75’inin Alibaba’ya 600 milyon dolara, Gram Games’in de 250 milyon dolara oyun devi Zynga’ya satılması ise mutlu haberler içinde öne çıkanlardandı.
İşte bu büyüyen ekosistemin bir parçası olmak, yeni start up’ların kendi performansını görmesi ve rakipleriyle karşılaştırması amacıyla yola çıkan Startup100 Ödülleri’nin üçüncüsü gerçekleştirildi. Start Up Dergisi desteğiyle, TOBB GKK, Endeavor Türkiye, ÖZyeğin Üniversitesi ve Bizz Consulting organizasyonu ile gerçekleştirilen “Startup100 Ödül Töreni”nde Türkiye’nin en başarılı 100 start up’ı açıklandı. Startup100 listesi, sektörün önde gelen 70 önemli isminin yer aldığı büyük jüri oylamasıyla oluşturuldu. Yapılan uzun değerlendirme sonucunda Türkiye’nin en başarılı start up’ı Insider seçildi. İkinci sırada iyzico, üçüncü sırada ise Getir yer aldı. Onları sırasıyla Kolay İK, Sinemia, Onedio, Paraşüt, Segmentify, V-Count ve Connected2.me izledi.
ZİRVE DEĞİŞMEDİ
Türkiye’nin en başarılı start up’ı Insider, 2012 yılında 6 kurucu ortak Hande Çilingir, Serhat Soyuerel, Arda Köterin, Okan Yedibela, Mehmet Sinan Toktay ve Muharrem Derinkök tarafından kuruldu. Insider, gerçek zamanlı öngörüsel segmentleri, gelişmiş yapay zeka ve makine öğrenme becerileri sayesinde güçlendiren bir platform. Şirket, geçtiğimiz aylarda Apple, Google, Oracle, PayPal, Stripe, YouTube, Instagram ve WhatsApp gibi teknoloji devlerinin yatırımcısı olan Sequoia Capital’dan 11 milyon dolarlık Seri B yatırımı aldı. Bu yatırımla melek yatırımcıları GBA, Türkiye’deki en büyük çıkışı 96 katla yapmış oldu. Bu zamana kadar 17 milyon dolar yatırım alan Insider’ın kurucu ortağı ve CEO’su Hande Çilingir, “Sequoia Capital’in Türkiye’de ilk yatırım yaptığı şirket olmamız hem gelecekteki hayallerimiz hem ülkemiz ve girişimcilik ekosistemi adına önemli bir adım” diyor. Türkiye’deki ve çevre ülkelerdeki girişimcilik ekosistemini desteklemek ve ilham verebilmek adına çalışmalarına devam edeceklerini söylüyor. Çilingir, gelecek hedeflerini şöyle açıklıyor: “Önceliğimiz Türkiye’den üretilmiş, makine öğrenmesi ve yapay zeka gibi yüksek teknoloji kodları içeren bir ürünü dünyaya satmak ve gençlere ilham verecek anlamlı bir hikaye yaratmak. Bu hikayeyle beraber Insider ekibinin içinde olduğu, farklı girişimlerin yer aldığı bir topluluk oluşturmak.”
“FİNANSI DEMOKRATİKLEŞTİRECEĞİZ”
iyzico, Türkiye’nin en başarılı 2’nci start up’ı. iyzico, 2013 yılında serüvenine başladığından beri sektöre sunduğu en önemli çözüm, KOBİ’lerin ödeme almalarını kolaylaştırması oldu. 17 binden fazla üye iş yeri, iyzico sayesinde çok hızlı bir şekilde online ödeme kabul etmeye başladı. Şirketin CEO’su Barbaros Özbugutu, “KOBİ’lere sunduğumuz çözümlerimizle onların sadece kendi işlerini büyütmeye odaklanmalarını, ödeme süreçlerini tamamen iyzico’ya bırakmalarını sağlıyoruz” diyor.
iyzico, yalnızca KOBİ’lere değil Türkiye’de farklı alanlarda hizmet veren pek çok şirkete ödeme çözümleri sunuyor. Şirket artık bireysel satıcıların da dijital ticaret yapabilmelerini sağlıyor.
Bugüne kadar 7 yatırımcı grubundan toplam 24 milyon dolar yatırım aldıklarını söyleyen Özbugutu, gelecek hedeflerini şöyle açıklıyor: “iyzico’yu her anlamda büyütmek bizim en önemli hedeflerimizden. Her yıl olduğu gibi bu yıl da 3 haneli rakamlarla büyümeyi hedefliyoruz. 2018 sonuna kadar 120 kişilik ekibimizi 180’e çıkarmayı düşünüyoruz. Altunizade’deki yeni ofisimiz iyziPark’a taşınıyoruz. iyziPark’ı, geliştirmekte olduğumuz teknolojiler dahilinde sektörde öncü bir Ar-Ge merkezi olarak konumlandırıyoruz. 12 Doğu Avrupa ülkesine açılımımızı duyurduk. iyzico’nun bundan sonraki temel hedefi, finansal hizmetleri herkes için daha demokratik hale getirip ulaşılabilir kılmak.”
YENİ ROTA
Kolay İK, Türkiye’nin ilk bulut tabanlı personel yönetim yazılımı olarak 2014’te Efecan Erdur, Gizem Sevinç ve Çağlar Yalı tarafından kuruldu. Şirket kurulduğu günden bu yana hızla büyüyor. Şu an Kolay İK’da sisteme kayıtlı 12 binden fazla şirket ve 120 binin üzerinde çalışan bulunuyor. Bu sayı her ay yüzde 30 artıyor. Yine her ay 1.500 yeni şirket sisteme kayıt oluyor. Kolay İK ayrıca Türkiye’nin ilk ve tek insan kaynakları SaaS (Software as a Service: Hizmet olarak Yazılım) girişimi. Tüm dünyada şirketlerin yöneldiği bu modelde binlerce şirket tek bir yazılımı kullanıyor, bu da maliyetleri ve operasyonu azaltıyor.
Kolay İK Kurucu Ortağı Efecan Erdur, öncelikli planlarının Türkiye’de büyümek ve daha fazla şirkete hizmet vermek olduğunu söylüyor. Erdur, en önemli hedeflerini ise şöyle açıklıyor: “Sektörümüzün en verimli ve ulaşılabilir İK ve personel yönetim aracı olmak istiyoruz. Önce ülkemizde ardından da yurt dışında bunu gerçekleştireceğiz. Üç yıl içinde Türkiye’nin dışında 3 ülkede daha İK çalışanlarına kolaylıklar dünyasının kapılarını aralamak istiyoruz.”
Manibux, hem anne babaların hem çocukların kullandığı uygulamayla bilinen harçlık kavramına yenilik getirdi. Manibux Kurucusu Canan Bayrak, “En önemli hedefimiz, 2018 yılından itibaren Avrupa’da belirlediğimiz 3-4 pilot ülkede Manibux’ı yaymak” diyor.
SINIR ÖTESİ PLANI
Paraşüt bugün e-fatura dendiğinde KOBİ segmentinde ilk akla gelen markalardan biri. Paraşüt, şimdiye kadar üç turda toplam 4,5 milyon dolar yatırım aldı. Paraşüt Kurucu Ortağı Sean Yu, en önemli hedeflerinden birinin yeni kurulan bir şirketin telefon, mobilya gibi vazgeçilmez temel ihtiyaçları arasında yer alabilmek olduğunu söylüyor. Yu, şöyle devam ediyor: “Yurt dışına açılma hedefimiz var. Hem yurt içindeki hem yurt dışındaki işletme sahiplerini yalnızca işiyle ilgilenen mutlu patronlar haline getirmeyi hedefliyoruz.”
V-Count, fiziksel lokasyonlar için müşterileri analiz edip, fiziksel lokasyon sahiplerinin, müşterilerine daha iyi hizmet vermesini ve kârlılıklarının artmasını sağlayan bir girişim. V-Count CEO’su Demirhan Büyüközcü, şu an alanlarında dünyada ilk 10 içinde gösterildiklerini söylüyor. Beş yıl içinde ilk 2 içine girmeyi ve global pazar paylarını yüzde 15-20’lere getirmeyi hedeflediklerini açıklayan Büyüközcü, “Beş yıl sonra 20 ayrı ülkede ofisimizin, 200’den fazla ekip arkadaşımızın olmasını ve ciromuzu da 100 milyon doların üstüne çıkarmayı hedefliyoruz” diyor.
Garaj Sepeti CEO’su Mehmet Çelikkol, araç alış, satış ve kiralama ile ilgili oldukça hızlı yol aldıklarını ifade ediyor. Çelikkol, bölgesel hedeflerine dikkat çekiyor ve şöyle konuşuyor: “2018 yılında artık araç kullanım kısmına da giriyoruz. Yani tamir, kuaför, ekspertiz, lastik gibi diğer KOBİ noktalarını da dijitalleştiren çözümlerimizi pazara sunacağız. Yemek Sepeti’nin Arnavutluk’tan Rusya’ya hatta Suudi Arabistan’a uzanan hikayesinin benzerinin Garaj Sepeti ile yaşanacağını düşünüyoruz.”
Birbilenersor Kurucu Ortağı Gökhan Alpaslan, en büyük hayallerinin yurt dışına açılmak olduğunu söylüyor. “Avrupa ve Orta Doğu’nun yanı sıra tüm dünyaya açılmayı hayal ediyoruz” diye konuşuyor.
GLOBAL LİDERLİK
Evreka, Türkiye’de akıllı atık toplama sistemlerinde lider. Evreka CEO’su Umutcan Duman, “Hayalimiz akıllı şehir sektöründe lider bir dünya markası olmak” diyor. Bundle CEO’su Ercan Varol, gelecek 3 yılda globalde bilinirliği hedefliyor. Varol, “Önümüzdeki 5 yıllda tüm dünyada 100 milyonun üzerinde aylık aktif kullanıcıya ulaşmak ve dünyanın önde gelen teknoloji şirketleri arasında olmak istiyoruz” diyor. Foriba CEO’su Koray Gültekin, İtalya ve Türkiye’de en az birer şirket satın alacaklarını söylüyor. Gültekin, “Uluslararası pazarda regülatif teknolojilere yön veren önemli şirketlerden biri olacağız. Dünyanın e-fatura ve dijital çözüm lideri olmak hayalimiz” diyor.
Optiyol Kurucu Ortağı Ozan Gözbaşı, “Optiyol olarak amacımız, lojistik sektörünün geleceğine yön veren şirketlerden biri olmak” diye hedeflerini anlatıyor. Poltio, kullanıcıların eşit ve özgür bir ortamda soru sorup cevap verebildiği, tüm içerik yaratıcılarına her platforma uygun test ve anket gibi etkileşim yaratan içerikler oluşturma imkanı sağlayabilen bir sosyal platform. Poltio CEO’su Ahmet Tosun, Poltio’nun Türkiye’den çıkan global bir marka olacağına inanıyor.
HIZLI BÜYÜYECEKLER
Vispera, 2014 yılında ilk günden bir dünya şirketi olma amacıyla kuruldu. Vispera Genel Müdürü ve CTO’su Ceyhun Burak Akgül, bugüne kadar 2,25 milyon dolar yatırım aldıklarının altını çiziyor ve hedeflerini şöyle açıklıyor: “Vispera’nın dünyanın önde gelen teknoloji şirketlerinden biri olması en büyük hayalimiz. Türkiye’den teknolojik alanda bir ‘Unicorn’ çıkarmak da bu hayalin bir parçası.”
Başarılı girişimci Ali Servet Eyüboğlu’nun son girişimi olan English Ninjas, İngilizce konuşamama problemini çözüyor. Eyüboğlu, “Bugüne kadar 3 turda 1 milyon dolar yatırım aldık. Her yıl yüzde 250 büyüyoruz. Türkiye dışında birçok pazarda iş modelimizin potansiyeli mevcut. Halihazırda Türkiye dışında bir büyümemiz söz konusu. Önümüzdeki yıllarda bu büyümeyi daha da hızlandırmak istiyoruz” diyor.
EMRE ÖZGÜNDÜZ MENTALUP KURUCU ORTAĞI
“BÜYÜK OYUNCULARDAN BİRİ OLACAĞIZ”
NASIL BAŞLADIK? Ortağım Reşit Doğan ile 10 yıllık iş hayatımıza birçok başarılı proje sığdırdık: YTÜ Öğrenci Bilgi Sistemi, Ekders Ücretlendirme Sistemi, NoroSOFT, MSSOFT… 2014’te bir start up olmaya karar verdik. MentalUP, çocukların düşünme ve öğrenme becerilerini geliştiren oyunlaştırılmış bir eğitim platformu olarak tasarlandı.
ÖĞRENMEYİ ÖĞRETİYOR
Eğitim 4.0’ın “kişiselleştirilmiş öğrenme” ve “zamandan, mekandan bağımsız eğitim” gibi temel kriterlerini sağlayan bir uygulama. Özetlersek MentalUP, çocuklara bir şey öğretmeyi değil, öğrenmeyi öğretmeyi hedefledi. MentalUP, 200’den fazla okulda kullanılan, 48 ülkede satışı yapılan bir uygulama. 1 milyondan fazla indirildi. 70 binden fazla ücretli kullanıcısı var. Uzun vadede eğitsel oyunlar sektörünün büyük oyuncularından biri olmayı hedefliyoruz.
4 START UP’IN GELECEK HAYALİ
YENİ ÜRÜN ÇIKARMAK Figo Genel Müdürü Derya Ekemen Fidan, Figopara’nın sektörde ilk ve tek olduğunu anlatıyor ve şunları söylüyor: “İhtiyaçları tespit ederek yeni ürünler çıkarmak ve Figo’nun önde gelen bir finansal teknoloji şirketi olarak konumlanmasını sağlamak 5 yıllık hedeflerimiz arasında.”
GLOBAL MARKA OLMA İSTEĞİ JokerMenü Kurucu Ortağı ve CEO’su Göker Toplu, “Faaliyette olduğumuz İstanbul ve New York dışında Londra, Berlin gibi birçok metropolde kullanılan faaliyet gösteren global bir marka olmak en büyük isteğimiz” diye anlatıyor.
YURT DIŞINA AÇILACAK Obilet Kurucu CEO’su Yiğit Gürocak, “Önümüzdeki yıllarda altyapımızı kullanan otobüs şirketi sayısını artırmayı hedefliyoruz. Yurt dışı pazarına açılma hedeflerimiz de var” diye konuşuyor.
TEKNOLOJİYE YATIRIM YAPACAK Bulutistan Kurucu Ortağı Orçun Murat Özalp, bulut alanında seçilen temel teknoloji geliştirme alanlarına yatırım yaparak, müşterilerine diğer şirketlerden alamadıkları ama ihtiyaçları olan başlıca hizmetleri sunacaklarını söylüyor.
HEDEFTE “DÜNYA” VAR
YENİ BÜYÜME PLANI
Reztoran Kurucusu Irmak Dönmez Büyümez, planlarını şöyle anlatıyor: “İki ürünümüz var. Biri, restoranların kendi rezervasyonlarını girebildiği RezManager; diğeri ise kullanıcıya restoranlar hakkında menü, fiyat, yorum bilgileri veren ve anında onaylı rezervasyon imkanı sağlayan Reztoran.com. Restoran sektörüne yatırım yapmak isteyenlerden danışmanlık talepleri almaya başladık. RezManager’ı ve Reztoran’ı yurt dışına açacağız.”
EN KONUŞULAN MARKA OLACAK
altı yıl önce Eskişehir Anadolu Üniversitesi’nin içinde Tekno Park’ta bir Ar-Ge departmanı kurduklarını anlatan Düşyeri Kurucusu Ayşe Şule Bilgiç, şöyle devam ediyor: “Çizgi filmin yayıldığı tüm mecralardan gelir modelleri oluşturduk. Türkiye sınırlarını aşıp artık dünyanın tüm anne ve çocuklarına dokunabilmek istiyoruz. Bu sebeple dünya için özel yatırımlar yapıyoruz. Düşyeri, 5 yıl içinde dünyanın konuştuğu bir marka olacak.”
HİÇ YAPILMAMIŞ PROJE
Tutumluanne.com’un kurucusu Özden Pusat, “Oyunlaştırma ve kişiye özel pazarlamayla kendilerini iyi ve özel hissettiği ve hayatlarını kolaylaştıran bir mobil uygulama olmayı hedefliyoruz” diyor ve şunları ekliyor: “Bundan sonra ikinci el piyasasında hiç yapılmamış, özellikle arz tarafını muazzam artıracağına inandığımız bir projemiz var. Bu projeyi Türkiye’de hayata geçirdikten sonra dünyaya açmayı hedefliyoruz.”
0 yorum